www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
02.09.2010 om 21:21:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
49907 aantal berichten in 4590 onderwerpen door 1149 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Franco Bolli
* Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
+  Forum
|-+  Algemeen
| |-+  Van alles (Moderators: cabaretophetnet, richard)
| | |-+  Hoe ver mag een cabaretier gaan?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Print
Auteur Onderwerp: Hoe ver mag een cabaretier gaan?  (gelezen 6729 keer)
Peter1985
Lid

« gepost op: 30.12.2006 om 22:44:25 »

Cabaret bestaat natuurlijk bij de gratie van het recht op meningsuiting... maar dat betekent wat mij betreft niet dat een caberatier alles moet kunnen zegggen. Je moet rekening houden met de gevoelens van anderen. Gisteren zag ik echter een filmpje op internet dat mij van gedachte deed veranderen. In dit filmpje vertelt een jonge caberatier dat hij bedreigd wordt vanwege zijn moslimgrappen. En daar gaat m'n bloed dan weer van koken.

Dus... hoe ver moet een caberatier kunnen en willen gaan?
cabaretophetnet
Administrator
Vaste gast

Het is niet me broer...

« Antwoord #1 gepost op: 31.12.2006 om 01:00:48 »

Dus... hoe ver moet een caberatier kunnen en willen gaan?
In mijn optiek zover als dat een cabaretier het voor zichzelf kan verantwoorden in de zin dat hij/zij een noodzaak voelt om dit te moeten zeggen! Ik heb bij dit filmpje geen kokend bloed ondervonden... mogelijk een glimlach...  Demoniseren, kent u die uitdrukking?

Maar Ewout kan hier best zelf wat over zeggen ;-)

Ps. als je dit schokkend vind... niet naar de Oudejaars van Lebbis en Jansen kijken  Knipoog

Patrick
A penny for my thoughts, make cheques payable to ... http://cabaretophet.net or the speak out line
richard
Sympathiek forum-despoot
Administrator
Vaste gast

Prehende uxorem meam, sis!

« Antwoord #2 gepost op: 31.12.2006 om 01:27:04 »

Zover als wettelijk toegestaan. Dat is de meest relevante maatstaf. Voor de rest kan je altijd iemand op diens respectievelijke penis of (afgesnede) clitoris trappen, maar wat mij betreft hoeft dat geen reden te zijn om iets niet te zeggen.

*´¨)
¸.·´¸.·*´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.· Other than that, Mrs Lincoln, how did you like the play? | twitter.com/zwartekat

One thing was certain, that the WHITE kitten had had nothing to do with it:—it was the black kitten's fault entirely.
polleke
Forumlegende
Vaste gast

« Antwoord #3 gepost op: 31.12.2006 om 12:06:01 »

Cabaret is van oudsher een ding van de intellectuele elite. Als je zoals Ewout en Etienne voor een zaal vol VMBO CKVers gaat staan spelen dan vraag je er ook om Demoniseren, kent u die uitdrukking?

Je veux mourier au cabaret
Entré le blanc et le claret
hallooo
Lid

« Antwoord #4 gepost op: 01.01.2007 om 23:16:48 »

Coole reactie van Ewout. Gewoon blijven staan voor die scholieren, omdat je vindt dat het moet kunnen. Er wordt wel erg uitgekeken door cabaretiers de laatste tijd vind ik. Jammer hoor. Maarja ook wel weer begrijpelijk...
Slobber
Forumheld
Vaste gast

« Antwoord #5 gepost op: 01.01.2007 om 23:57:55 »

Coole reactie van Ewout. Gewoon blijven staan voor die scholieren, omdat je vindt dat het moet kunnen. Er wordt wel erg uitgekeken door cabaretiers de laatste tijd vind ik. Jammer hoor. Maarja ook wel weer begrijpelijk...

Daarom hulde aan Maassens Imam-grap! Heb ik hartelijk om zitten lachen.

"Een cabaretier mag zover gaan als de wet toestaat" vind ik een laffe mening: het kan ook zo zijn dat die wet niet deugd. Nu weet ik niet of er veel cabarettalent rondloopt in Noord-Korea, maar het lijkt me dat dat bij het eerste grapje over Kims plateauzolen in de kiem wordt gesmoord.
In Duitsland doen ze bijvoorbeeld ook wettelijk nogal moeilijk over de holocaust. Ik vind: zolang de grap goed is, is hij geoorloofd.

"Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin!" Gertjan van Leeuwen
cornalt130
Lid

« Antwoord #6 gepost op: 02.01.2007 om 03:13:22 »

Zolang het functioneel is een verhaal kan je vrij ver gaan denk ik. Goed voorbeeld is het aflebberen van het Christusbeeld door Theo Maassen. Op het moment dat je het ziet denk je: dit gaat te ver. Wanneer hij echter de opmerking er achteraanmaakt: 'Mooi dat wij een god hebben die we belachelijk kunnen maken', is het in feite een sterk staaltje cabaret. Overigens zullen ook hier de meningen over verdeeld zijn.
Dedude
Recidivist

negers!

« Antwoord #7 gepost op: 02.01.2007 om 03:54:22 »

In mijn optiek zover als dat een cabaretier het voor zichzelf kan verantwoorden in de zin dat hij/zij een noodzaak voelt om dit te moeten zeggen! Ik heb bij dit filmpje geen kokend bloed ondervonden... mogelijk een glimlach...  Demoniseren, kent u die uitdrukking?

Maar Ewout kan hier best zelf wat over zeggen ;-)

Ps. als je dit schokkend vind... niet naar de Oudejaars van Lebbis en Jansen kijken  Knipoog

Heyhey! Wat moet ik erover zeggen? Ik heb nooit het woord 'bedreigd' gebruikt hoor. Ik ambieer geen politieke cariëre oid. Verder vond ik Lebbis en Jansen niet zo schokkend. Schokkend vond ik wel dat mensen die niet wisten dat Guido minder grappig hoort te zijn dan L & J gewoon gezapd hebben en dat ik zelf ook meer gelachen heb daar dan bij L & J. Had Guido nog nooit gezien. Zag ik nou goed dat Pieter Jouke en Paul Smit meegeschreven hebben?  Mag ik er dan wel om lachen? huuuuuh Of krijg ik nu een ban? Iemand die me wil bedreigen?
Derksen
Recidivist

Zij maakt het verschil

« Antwoord #8 gepost op: 02.01.2007 om 12:22:13 »

Ai, en dit nu ik net Ewout en Etienne geboekt heb om op mijn middelbare school (waar ik werk) te komen spelen... Moet ik zelf bodyuards huren?

De eerste zin in het filmpje, waarbij Ewout een reactie citeert, zegt denk ik alles: +- "De Islam is geen geweldadige cultuur, maar nog één grap en ik sla je op je bek". Dan valt toch de hele discussie weg!?

Afgelopen jaar speelde ik in Nijmegen en vertelde het volgende aan het eind van de voorstelling: "Er is een politicus die wil dat iedereen in Nederland Nederlands spreekt. Dat is toch onzin. Ik woon in een buitenlands wijkje in Arnhem en ... nou stel op de hoek staat een groepje Marokkanen. Wat maakt mij dat nou uit, in welke taal ze mijn zusje verkrachten..." Vervolgens volgde er nog wat grappen over hetzelfde onderwerp en een 'nuancering' dat Nederlanders veel meer aan verkrachtingen doen en dat deze (Nederlandse) zieke, kansloze hufters in molens wonen en klompen dragen.

Er bleek een meisje in de zaal te zitten die vroeger verkracht is. Na afloop heb ik vrij lang met haar gepraat en afgezien dat ik het erg vervelend voor haar vind, wist ik niet zo goed wat ik er mee aan moest. Weglaten? Aanpassen? ... Met deze grap kan ik vrij goed mijn mening kwijt over dat ik het grote onzin vind dat iedereen in ons land nederlands moet spreken.

Ik zat er na afloop wel mee. Groepsverkrachting zelf had misschien niet gehoeven, maar het maakt voor mij gevoel de grap wel sterker... Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet uitmaakt hoe en in welke context ik het woord verkrachting zou hebben gebruikt, maar dat het sowieso voor haar te ver zou gaan. Of beter gezegd te dichtbij zou komen.

En ik denk dat dat hier ook aan de hand is met het voorbeeld van Ewout. Het maakt niet eens zo zeer uit wat je zegt, of hoe goed de grap is "je mag er gewoon geen grapjes over maken." Als cabaretiers grappen blijven maken, wel met respect, dan komt er een tijd dat dit wel kan...

'Pak nog een keer die glazen, gooi ze nog eens vol'
El Fuego del Zippo Rapido
Forumheld
Vaste gast

« Antwoord #9 gepost op: 02.01.2007 om 15:04:23 »

"De Islam is geen geweldadige cultuur, maar nog één grap en ik sla je op je bek". Dan valt toch de hele discussie weg!?
De Islam is ook geen gewelddadig geloof, alleen de mensen die er in geloven zijn het helaas vaak wel.
Pagina's: [1] 2 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: