portret

terug

In de media: Alex Agnew - 27 feb 2012
"Agnew vertelt eerst over de titel van zijn show, zijn succes waarmee hij netjes de vloer aanveegt met andere bekende stand-up comedians en schakelt naadloos over op een van de grote thema's van zijn show oftewel het programma 'Komen Eten'. (..) Er wordt luid gelachen met superkrachten en West-Vlamingen waarna wordt overgegaan op populaire thema's als tolerantie, sociale media en het rookverbod. (..) Agnew zou Agnew niet zijn als hij nogmaals een serieuze veeg uit de pan zou geven aan moslims, katholieken en joden. De comedian gaat verder dan hij ooit gegaan is en lijkt af en toe als een kwajongen de blikken te willen aflezen van zijn publiek."
'Alex Agnew | Interesting Times ***' door Catherine Gysels, in: Concertnews.be, 16 feb 2012

"In zijn nieuwe show zoekt hij nog nadrukkelijker de grenzen op van perverse en politiek volstrekt incorrecte humor. (..) Tegen het rookverbod, grappen over joden en Marokkanen, lachen met bakfietsouders en de hypocrisie van tolerantie: Agnew lijkt op het eerste gehoor onbeschaamd op de Vlaamse onderbuik te mikken. Maar hij analyseert zijn grappen ook, en confronteert het publiek met de ware impact en betekenis van woorden als racisme en antisemitisme. (..) Maar deze man moét zeggen wat er op zijn lever ligt, wat hem bezwaart in de wereld. Dat is de taak die hij zich als stand-up comedian gesteld heeft, en hij wil daarin ook geen enkel compromis sluiten."
'Interesting Times' door ?, in: De Standaard, 18 feb 2012

In de media: Alex Agnew - 26 feb 2011
"Alex Agnew in het Sportpaleis. (..) Tienduizend mensen die samen onbedaarlijk zitten te lachen: het creëert op zich al een unieke vorm van verbondenheid, vergelijkbaar met de extase tijdens een concert. En dat twee uur lang, tot tranens toe. (..) Agnew beperkt zich in deze best of niet tot een aaneenschakeling van zijn grootste succesnummers (..) Het is alsof hij een heel nieuwe show heeft geschreven, waarin die hoogtepunten uit zijn carrière niet alleen een plaats maar ook een update hebben gekregen. (..) De show begint en eindigt met vuurwerk, de belichting is kleurrijk, gevarieerd en perfect getimed. (..) Als voorprogramma brengt de Brits-Australische 'heavy metal godfather of comedy' Steve Hughes een schitterende set actuele, eigentijdse humor over vooroordelen, homo's, feministen en de verschillen tussen zijn reusachtige geboorteland en het minuscule België. (..) Kleine surprise na de bisnummers die Agnew op eenvoudig verzoek uit de mouw schudde: de als schooljongen verklede Urbanus die hem een gouden dvd kwam overhandigen. De oerkomiek draagt de fakkel definitief over aan de grootste comedian van de nieuwe generatie: het was een mooi symbolisch moment."
'Alex Agnew, king of comedy' door Karel Michiels, in: Standaard, 26 feb 2011

In de media: Alex Agnew - 21 nov 2007
"Alex Agnew is goed als hij het over de pijnlijke kwesties in zijn eigen land heeft, die ook bij ons het nieuws haalden. Energiek, scherp en ironisch. Grappig is hij in het neerzetten van Nederlanders. Maar van dat materiaal heeft hij niet genoeg om anderhalf uur vol te praten. Dus maakt hij zichzelf 'avondvullend' door het grappige aan te vullen met het lollige. Maar er is een verschil tussen grappig en lollig. Grappig is vaak interessant en verrassend. Lollig niet. En al helemaal niet als het lollige tot vervelens toe het platgestampte pad van de grofgebekte seksgrap bewandelt. (..) Dan blijft er een klein uur over dat overtuigt met fijne provocerende verhalen over het racisme in zijn land (..) Dan zou hij ook de tijd hebben originele invallen als het exporteren van humor naar moslimlanden door middel van 'Komieken Zonder Grenzen' sterker uit te werken. (..) Misschien dat dan ook het kwartje valt waarom het programma, Morimos Solamente heet: Eenzaam Sterven."
'Agnew moet niet lollig willen zijn' door Ruud Buurman, in: Het Parool, 2 nov 2007

In de media: Alex Agnew - 7 mrt 2005
"Alex Agnew heeft een Engelse vader, een Limburgse moeder en woont in Antwerpen. Een robuuste, brildaragende, in het zwart geklede kerel met een punkpolsband aan de linkerarm, die onmiddellijk wordt gerelativeerd door het degelijke horloge aan de rechterpols.Vlaams accent. Het toneel is leeg, het enige attribuut is de microfoon. (..) Bij stand-up comedians ligt altijd het gevaar van het cliche op de loer, zo ook bij deze Belg. Onderwerpen als een bezoek aan de tandarts of de maffe 'extreme-makeover' tv-programma's dienen wel van een zeer bijzondre benadereing te worden voorzien willen ze beklijven.Que tekst lukt dat Agnew niet, maar qua vorm wel. De manier waarop hjk het geluid van speekselzuigers, stoere bioscoop-voice-overs of mitrailleurs en ander wapentuig imiteert is excellent. Het wordt helemaal hilarisch als hij het nationale symbool van België, Manneke Pis, neerzet als de held Pissman, een equivalent van Superman. 'Don't fuck with Belgium, here comes Pissman!'"
'Manneke Pis als held van België' door Paul Lips, in: Haarlems Dagblad, 12 feb 2005.

In de media: Alex Agnew - 2 juli 2003
De Haagsche Courant sprak met Vlaamse komiek Alex Agnew die in februari het Leids Cabaret Festival won.
Agnew gebruikt vaak dagelijkse momenten in zijn show. "Er bestaan van die grappige momenten in een conversatie. Of op televisie. Die fragmenten laat je dan uit de hand lopen waardoor je een leuke grap kan maken. Soms maak ik me druk over de media die dingen als een soap afbeelden, terwijl dat niet kan. Bijvoorbeeld tijdens de oorlog in Irak werden oorlogsbeelden afgewisseld met reclame. Het was toch geen soap. Over dat soort dingen kan ik me druk maken, maar tegelijkertijd kan ik er ook om lachen. Dus gebruik ik die dingen ook in een show."
-Angst drijft Agnew het podium op