www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy

terug

In de media: Renee van Bavel - 15 feb 2005
"Eigenheid en waarachtigheid waren belangrijke elementen tijdens haar opleiding aan de Koningstheaterakademie. Die opvatting heeft ze doorgetrokken. 'Ik ben op zoek gegaan naar troost, naar verhalen en liedjes die mij raken en die ik met anderen wil delen. (..) Troost koppel ik niet alleen aan verdriet, maar ook aan samen zijn en eerlijk zijn. Er staan bij mij ook echte rozden op het podium. Het liefst zou ik de hele wereld willen blussen, maar ik neem er genoegen mee als ik iemand een fijna avond kan bezorgen.' (..) Ik heb lang gedacht dat ik grappig moest zijn, daar heb ik ook echt aan gewerkt. Als er maar geluid uit de zaal kwam, dan voelde ik mij zeker. Nu herken ik andere reacties en kan ik vanstiltes genieten. In 'Helder ben ik minder clown en meer zangeres. Ik maak verhalend muziektheater met eigen nummers en enkele covers, maar die verwerk ik dan in mijn verhaal. (..) Met stand-uppers heb ik toch niet zo veel, heb ik gemerkt. De afgelopen tijd heb ik vooral gezocht naar kleine liedjes met een groot bereik en naar een natuurlijke rust in mijzelf, waardoor ingetogenheid aan kracht wint. De titel Helder verwijst naar dat zoeken, naar de wens een duidelijke vorm en inzicht te vinden. Het thema van de avond is dat alles voorbij gaat. Aanvankelijk is dat negatief, maar op het laatst wordt het positief omdat ook verdriet tijdelijk is.'"
'Renee van Bavel is nu meer een zangeres', door Henk Langenhuijsen, in: Brabants Dagblad, 11 okt 2004.

In de media: Renee van Bavel - 7 feb 2005
"Helder is de eerste solovoorstelling van Van Bavel, een show die na anderhalf jaar sleutelen zaterdag eindelijk in premiére ging in De Meervaart in Amsterdam. Die lange aanloop heeft zich vertaald in een knap uitgebalanceerd programma. (..) daarin overheersen de liedjes, die ze grotendeels zelf zittend achter piano of orgel begeleidt. Voor de pauze klinkt ze af en toe nog wat schuchter, later op de avond komt ze meer en meer in haar element en blijkt ze te beschikken over een uitstekende stem. Tussen de liedjes door vertelt ze wat korte verhaaltjes of maakt een praatje met het publiek, op een toon die zo achteloos is dat de soms rake grappen bijna niet opvallen. Zoals ook de heftige lading van sommige van de mooi gebrachte liedjes niet altijd meteen doordringt. Een zelfmoordaanslag in Israel bijvoorbeeld, gezongen vanuit het perspectief van een jonge vrouw met de bom in haar boodschappentas. Of, dichter bij huis, iemands verontrustende seksuele fantasieën over het meisje van de afhaalchinees. (..) Het grootste deel van de avond is het (..) sfeervol en af en toe ronduit gezellig. De in een felrode Spaanse jurk gestoken Van Bavel heeft kaarsen en rozen meegenomen en laat het publiek zo nu en dan een stukje meezingen. Na een staande ovatie aan het eind stuurt Renee ze bij wijze van toegift met een ontroerend slaapliedje tevreden naar huis.
'Renee van Bavel, grappig tussen de liedjes door'
door Guido Verburg, in: Sp!ts, 3 feb 2005.

"Het zal in elk geval niet haar bedoeling zijn geweest dat haar eerste avondvullende voorstelling een aaneenschakeling van missers en maniertjes is, met schrijnend gebrek aan vaart en spanning. 'Helder' gaat ten onder aan zelfoverschatting en gebrek aan bescheidenheid. Wie naast eigen materiaal ook Braziliaans repertoire, (..) Brel (..) en Aretha Franklin in haar programma opneemt, moet dat soort nummers ook echt kunnen zingen. Van Bavel wekt met haar geschreeuw en gegil echter meer de indruk van een tienermeisje dat op een schoolfeest meedoet aan de karaokewedstrijd. (..) Losse flodders uit haar leven (..) Je kunt er als toehoorder helemaal niks mee en ze zijn vaak volkomen oninteressant. (..) Haar presentatie is er echter een van de diva die haar publiek met een onmisbare levensles de avondkou instuurt. (..) Het antwoord op de vraag of Renee van Bavel met haar talent ook een echt goed lied kan schrijven, zonder dat lied met eenvormige en vaak ongemakkelijk in het gehoor liggende muziek en aanstellerige uithalen om zeep te helpen, komt echter na die pauze. Want je haalt toch ineens de wenkbrauwen op bij een mooi, ingetogen lied waarin ze haar overleden moeder vraagt 'Had u niet wat langer kunnen blijven?' Als dát er in zit, zit er vast méér.
'Renee van Bavel ten onder aan zelfoverschatting'
door Ruud Buurman, in: Brabants Dagblad, 31 jan 2005.

In de media: Renee van Bavel - 26 nov 2004
"Eigenheid en waarachtigheid waren belangrijke elementen tijdens haar opleiding aan de Koningstheateracademie. Die opvatting heeft ze doorgetrokken. "Ik ben op zoek gegaan naar troost, naar verhalen en liedjes die mij raken en die ik met anderen wil delen.(..) Troost koppel ik niet alleen aan verdriet, maar ook aan samen zijn en eerlijk zijn. Er staan bij mij ook echte rozen op het podium. Het liefst zou ik de hele wereld willen blussen, maar ik neem er genoegen mee als ik iemand een fijne avond kan bezorgen. (..) Ik heb lang gedacht dat ik grappig moest zijn, daar ik heb ook echt aan gewerkt. Als er maar geluid uit de zaal kwam, dan voelde ik mij zeker. Nu herken ik andere reacties en kan ik van stiltes genieten. In 'Helder' ben ik minder clown en meer zangeres. Ik maak verhalend muziektheater met eigen nummers en enkele covers, maar die verwerk ik dan in mijn verhaal." (..) "Met stand-uppers heb ik toch niet zo veel, heb ik gemerkt. De afgelopen tijd heb ik vooral gezocht naar kleine liedjes met een groot bereik en naar een natuurlijke rust in mijzelf, waardoor ingetogenheid aan kracht wint. De titel 'Helder' verwijst naar dat zoeken, naar de wens een duidelijke vorm en inzicht te vinden. Het thema van de avond is dat alles voorbij gaat. Aanvankelijk is dat negatief, maar op het laatst wordt het positief, omdat ook verdriet tijdelijk is."
'Renee van Bavel is nu meer een zangeres' door Henk Langenhuijsen, in: Brabants Dagblad, 11 okt 2004
met dank aan: Bumme