terug

Mike Boddé

Recensie

Mike Boddé spreekt en zingt over van alles.
De première van "Alles is kampioen",
Gezien in de Kleine Komedie in Amsterdam op 12 januari 2002.

Mike Boddé, wiebelend op zijn rode schoenen, geeft direct het gevoel alsof je thuis bent door zijn sympathieke uitstraling. Hij start heel rustig met een goede tip van een vriend. Deze hanteert de stelling dat wanneer je de eerste minuten van je voorstelling meteen alle mogelijke fouten maakt, het de rest van de avond niet meer stuk kan. Helaas maakt hij hier meteen de grootste fout, door ook gedurende zijn programma steeds weer terug te grijpen op het lijstje met mogelijke vervelende clichés als zelfgenoegzaamheid en geacteerde black outs.
Boddé is veel beter in muziek maken. Zodra hij achter de piano stapt, lijkt hij zich beter in zijn element te voelen. Zijn piano, -en synthesizerspel worden begeleid door een vrolijke percussionist die vele
verschillende instrumenten bespeelt. Sommige liederen krijgen een lange inleiding. Zo introduceert hij het lied " Ik maak vrouwen kapot" met een langdradig, maar herkenbaar, verhaal. Het gaat over dat dames altijd net
even iets meer willen. Een cadeau, maar dan wel met een hele grote strik. Of als je boodschappen voor haar doet, dat je net even een blokje extra omloopt om je inzet te tonen. Veel leuker zijn de intermezzo's vanachter de synthesizer, waar hij moppen tapt en korte liedjes zingt over van alles
en nog wat. De dames van de paardendagen, chemokuren en het koningshuis moeten het ontgelden.

Een misschien wel te groot scala aan onderwerpen passeert de revue. Typetjes worden afgewisseld door liedjes die soms enigszins zwaar op de hand zijn. Er is stand-up achtige interactie met het publiek. Het is heel divers, maar zijn kwaliteit ligt echt in de muziek. De sketch die terugslaat op zijn titel is uitermate zwak. Als voetbalsupporter vraagt Boddé zich af waarom niet iedereen gewoon kampioen is. Van hem mag iedereen kampioen zijn, maar daar houdt het ook mee op. Vanachter de lessenaar gaat het hem al beter af. Hij beschrijft Amsterdam over 176 jaar met een topless rechtswinkel en wildplassende agentes. Als "American penis" speelt hij in op de actualiteit. Zijn toetsenistencomplex lost hij bijzonder ruig op.

Boddé brengt een ode aan zijn vijf jaar geleden overleden broer. De hele zaal is in verroering. Toch levert het een raar plaatje op, aangezien zijn voorbindpenis van zo'n 80 cm lang nog op zijn vleugel ligt van een eerder gespeelde act. Gelukkig gaan we toch nog vrolijk naar huis, dankzij een mooi lied over een man die zat te buizen. Het was toch godgeklaagd dat er een neger op tv was verschenen die Zweeds sprak. Of er nou geen instantie was die dat soort zaken aanpakte? Na een applaus dat het tweetal elkaar gaf, barstte de zaal terecht los. Het is prettig dat Boddé zich niet verlaagt tot ordinaire schuine teksten, maar fijne (woord)grappen heeft, zelfs als penis! " Alles is kampioen" is een heel gevarieerd programma, zowel qua onderwerpen als ook qua uitvoering.

Nicole Smits