www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
portret

terug

In de media: Sjaak Bral - 31 jan 2007
"Sjaak Bral houdt van hard, provocerend en actueel cabaret. 'Ik heb niet de illusie dat het leven er door verandert, maar de moraal mag van mij terugkeren in het cabaret. Kleinkunst is tegenwoordig vooral pretcabaret - rennen, springen, op mekaar staan - maar je moet het podium juist gebruiken als laatste schuilplaats voor de non-conformistische geest.' (..) In die zin onderscheidt Bral zich van veel vakgenoten door zich geen enkele zelfcensuur op te leggen. Het heeft hem een 'ordner vol dreigbrieven' opgeleverd en, zegt hij berustend, 'uiteraard de gebruikelijke correspondentie van de Bond tegen het vloeken' (..) Hoewel ik beslist geen Fortuynist ben, ik moet kunnen zeggen dat fundamentalistische moslims een woestijngeloof aanhangen dat duizenden jaren geleden wellicht een functie had, maar nu op veel punten gewoon uit de tijd is. (..) In Wij, Nederlanders laat Sjaak Bral Karel en Wil, twee Haagse volkstypes, mijmeren over de goede oude tijd. 'Ik gebruik hen als metafoor voor wat er aan de hand is in Nederland. Karel zegt ook 'Nederland was zo mooi. Waarom is het dan nu zo'n klerezooi?' Mensen als Karel en Wil zien hun land, hun stad en cultuur en hun laatste houvast verdwijnen. Karel is nog een ouderwetse standwerker op de Haagse markt, maar hij verstaat niemand meer.' (..) 'Maar ik neem het allemaal niet al te ernstig hoor. De spiegel die ik mensen voorhoud is toch vooral een lachspiegel. Ik wil aanzetten tot denken, ontroeren ook, maar het hart van mijn voorstelling vormt toch de lach.'"
-lees het volledige bericht
'Bral terroriseert weer de podia' door Arno Gelder, in: AD, 22 okt 2006

In de media: Sjaak Bral - 9 mei 2005
"Om de tijd te doden maakt Sjaak Bral in een dubbelrol van gevangene én cipier, de zaal deelgenoot van zijn leven achter tralies en de nakende vrijheid die nu ineens zo `angstaanjagend' lijkt. Hij doet dat in zijn nieuwe show Bloedlink op een wijze die we van de komiek gewend zijn: als voortdurend kankerende anti-held met veel (Haagse) humor. Toch weet Bral, meer dan in vorige voorstellingen, een mooie balans te vinden tussen bulderlach en boodschap. In Bloedlink opent hij frontaal de aanval op de tijdgeest: de consumptiemaatschappij ('We leven in een tijd waarin het weerbericht mogelijk wordt gemaakt door maandverband'), het massaal gesuste giro 555-geweten ('Vanavond zuipen voor Azië, morgen kotsen voor Azië') en het opportunisme in de politiek. (..) (Hij) deelt een aantal lekker grove tikken uit. Maar Bral kan ook fraai filosoferen. (..) Het best is Sjaak Bral als hij dicht bij zichzelf blijft: de Haagser dan Haagse praatjesmaker die het leven beziet zoals de taxi- of tramchauffeur in Den Haag."
'Bral vindt mooie balans' door Arno Gelder, in: Algemeen Dagblad, 26 jan 2005

In de media: Sjaak Bral - 25 nov 2004
De Haagsche Courant sprak met Bral over zijn plannen dit theaterseizoen en over wat hij zelf interessant zou vinden om te bekijken. "Bral gaat wel eens naar preview-avonden om te kijken wat voor nieuws er is in cabaretland. 'En ik moet zeggen dat ik de laatste jaren de kwaliteit maar wisselend vind. Er zijn zoveel mensen die het citaatrecht wel heel erg persoonlijk nemen. Die komen met grapjes die ik elders al heb gehoord.' (..) Goed cabaret heeft volgens Sjaak Bral meer om het lijf. 'Het moet vermaken, het moet om te lachen zijn, maar het moet het publiek ook iets meegeven. Tenminste, ik probeer na te streven dat je nog iets hebt om over na te denken. (..) In 'Bloedlink' ben ik voor het eerst echt kwaad. (..) Ik laat twee personages hun gal spuwen. Voor de pauze gaat het om iemand die in de vangrail van de samenleving hangt en na de pauze is het een geslaagd persoon. Allebei hebben ze wat te klagen. Ik ben dit keer zeker serieuzer. Ik begin met het voorlezen van de universele verklaring van de rechten van de mens. Dat zegt tot wat.' (..) 'Niet Schieten vind ik goed, die zijn erg in ontwikkeling.' (..) Nieuwsgierig is Bral ook naar Jim Speelmans (..) 'Speelmans staat voor goed, nieuw cabaret. Hij is van het kaliber Jan Jaap van der Wal: een goed verhaal kunnen brengen en dat doen met een geheel eigen gevoel.'"
'Bral Bloedlink de theaters in' door Sandra Put, in: Haagsche Courant, 1 sept 2004
met dank aan: Bumme

In de media: Sjaak Bral - 9 nov 2003
De Haagsche Courant sprak op 29 oktober met Sjaak Bral over zijn nieuwe voorstelling 'Op ware grootte'. Dit keer zit er een heuze boodschap in het programma verstopt: "Dat mensen de dingen in deze televisiedemocratie niet meer op ware grootte zien. Ze kijken niet meer naar de dingen zoals ze die zouden moeten zien. Beslissingen nemen op basis van oppervlakkigheden, niet kijken wat eronder zit. Die boodschap zit er wel in, voor de fijnproevers, maar ook als je dat niet ziet, heb je een vermakelijke avond. Je lacht je toch wel suf." Naast zijn theaterprogramma blijft Bral columns schrijven, presenteren en deelnemen in het panel van het tv-programma 'Ook dat nog'. Hij zegt daarover: "Ik doe er nog twaalf. Ik weet niet of ik er daarna mee doorga. Nee, het is niet zo dat mensen door 'Ook dat nog' naar de theaters komen. Ik was al jaren bezig in het theater vr 'Ook dat nog', hè. Dus ik had die bekendheid al.
Bral zit onderwijl vol plannen. Hij gaat wellicht een cd met popliedjes opnemen en hij werkt aan zijn vijfde theatershow die 'Bloedlink' gaat heten. "Ja, daarin ga ik me écht kwaad maken. Dat wordt een harde show."

In het Algemeen Dagblad schreef Arno Gelder op 6 november het volgende over 'Op ware grootte':
"(..) Na vier programma's is Sjaak Bral het niveau van lokale moppentapper ruimschoots ontstegen. (..) Sjaak is een mondiale huiskamerfilosoof geworden die de wereld beschouwt als een armzalige verzameling microben, stofjes in de wind, die niet meer in staat zijn de zaken op ware grootte te bezien. Dat levert een aantal hilarische conferences op, waarin Bral zich ontpopt tot een anti-held die het eigenlijk ook niet meer weet."
-Hilarische Bral in filosofische show