terug

In de media: Pieter Derks - 26 sept 2011
"Derks is een braaf burger meldt hij ons, en doet keurig wat het gezag hem opdraagt. Dus gebruikt hij, even voor de vorm, duurzame lelijke spaarlampen ten koste van de sfeer. Meer nog dan zijn vorige solo, is dit nieuwe programma een ouderwetse conférence. Terloops brengt de cabaretier een handjevol onschuldige liedjes achter de piano maar de meeste tijd filosofeert hij hardop. Soms erg grappig, vaker onderhoudend. (..) Zijn subtiele toon is echter te serieus en gematigd. 'We doen gewoon en bescheiden', stelt de cabaretier herhaaldelijk. Juist die onberispelijkheid schreeuwt om uitvergroting."
'Publiek op podium bij Pieter Derks' door Marion Groenewoud, in: Stentor, 26 feb 2011

"Wat een verademing: verzorgd, actueel, venijnig, literair. Er hangt een jaren vijftig wolkje om de Nijmeegse cabaretier Pieter Derks (..) Maar het is wel een ouderwets wolkje met een vlijmscherp randje. (..) Uit zijn verhaal blijkt dat die zogenaamd brave burgers juist de griezeligste van allemaal zijn. Want de regels deugen vaak niet en daar wordt genadeloos gebruik van gemaakt. (..) Pieter Derks weet zijn gif in een mooi glas te serveren, maar daarom is het misschien wel ng dodelijker. Het is de schijnbare bescheidenheid die Pieter Derks zo bijzonder maakt. (..) Derks is iemand waarbij je wel een tijdje in de buurt wilt blijven hangen."
'Terloopse tussendoorgrapjes' door Patrick van den Hanenberg, in: Volkskrant, 4 dec 2010

In de media: Pieter Derks - 13 mrt 2009
"Waar houdt de werkelijkheid op en begint de waan? Gewiekst speelt het jonge cabarettalent Pieter Derks met die vraag in zijn tweede solovoorstelling Waan. (..) Het zijn tijden om ironisch tegemoet te treden. Stel dat je je leven geheel inricht op de aanbevelingen uit de reclames. Zul je dan volmaakt gelukkig zijn, of is het dan geen wonder dat de werkelijkheid altijd een beetje tegenvalt? (..) Dat hele toneelplaatje, die jonge kerel, die flair, de balans tussen gesproken en gezongen, goede liedjes, intelligent denkwerk, humor, alles volgens het boekje... wat wil je nog méér dan? Nou, heel simpel: een saus met méér peper. Een jongen die wat minder braaf is dan de ideale schoonzoon die bij het eerste bezoek aan zijn aanstaande schoonouders een veel te bescheiden portie op zijn bord schept."
'Derks moet eens 'n harde boer laten' door Ruud Buurman, in: Parool, 29 nov 2008

"In zijn nieuwe voorstelling Waan (..) sublimeert hij evenzeer zijn originele kijk op zijn omgeving die tot heel verrassende en geestige observaties leidt. (..) Derks is niet van de straat, heeft een onverzadigbare drang tot denken en rationaliseren en mag graag de collectieve domheid te lijf gaan. (..) Met Waan toont Derks, de twijfelaar die, constateert hij zelf, dikwijls de rede boven de emotie verkiest, dat hij nog lang niet is uitgesproken. Deze jongeman die op gezette tijden een heerlijke oude lul kan zijn, neemt je helemaal voor zich in. En het boeiende spel dat hij met 'waan en werkelijkheid' speelt verraad een uitzonderlijk talent."
-lees het volledige artikel
'Pieter Derks blijkt een grote belofte' door Arno Gelder, in: AD, 24 nov 2008

"Derks begint zijn nieuwe programma met een slim verteld verhaal over de recente Obama-euforie en bouwt dat uit tot een geestig geformuleerde conference over zijn onvermogen om in paradijselijke visioenen te geloven. Daarna gaat het alle kanten op (..) Zo is Waan opnieuw een amusante staalkaart van wat Pieter Derks allemaal kan. En dat is heel wat."
'Derks opnieuw sterk' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 22 nov 2008

"Toen hij in 2005 op zijn twintigste het Amsterdams Kleinkunst Festival won, maakte hij al grappen die totaal niet pasten bij zijn leeftijd. In 'Waan' laat Derks opnieuw zien dat hij al precies weet hoe de wereld in elkaar zit. Ditmaal heeft hij ook liefde en relaties onder een vergrootglas gelegd en dat levert een geweldige tirade op over vrouwen die hun man proberen een hobby af te leren. (..) Zijn eigen liefdesleed heeft een paar heerlijk melancholische liedjes opgeleverd."
'Pieter Derks bevestigt talent in Waan' door ?, in: Telegraaf, 25 nov 2008

"Pieter presenteert zichzelf als een verhalenverteller. Hij spiegelt een beeld voor dat we kennen uit de reclame: een perfect gezinsleven met stralende kinderen die buiten ravotten en een vrouw die een schaal met hotdogs komt brengen. (..) Derks heeft zijn beste momenten als hij even uit zijn rol stapt en een onverwachte grap maakt. Helaas zijn die momenten in dit programma te schaars. Alle verhalen staan in dienst van de rode draad, goed bedacht, maar ook iets té bedacht. Het maakt de voorstelling erg geconstrueerd, teveel mooie verhalenvertellerij. Derks toont zich te weinig de losse cabaretier die hij ook is."
-lees het volledige artikel
'Pieter Derks toont zich te weinig de losse cabaretier die hij ook is' door Merijn Henfling, in: Volkskrant, 25 nov 2008

In de media: Pieter Derks - 7 jan 2007
"Voor een eerste voorstelling absoluut de moeite waard, maar zo overrompelend als tijdens het AKF is het niet. Het bluffertje van toen is voorzichtiger geworden. Zijn talent staat buiten kijf, maar het is een verschil of je een half of anderhalf uur moet vlammen. Het duurt even voordat Pieter zijn publiek meekrijgt, omdat zijn show wat kabbelend op gang komt. Het kent geen sterke binnenkomer of een paar ijzersterke grappen. Maar als hij eenmaal op dreef is, weet hij zijn zaal voor zich te winnen. Energiek en opgewekt vertelt hij over zijn ouders, zijn liefdesleven en de dingen die hem verwonderen. (..) De tijd en het verleden spelen een belangrijke rol. Centraal staat het moment waarop zijn vader zijn moeder ten huwelijk vroeg; Derks blijkt opnieuw een aanstekelijk verteller te zijn. Tegelijkertijd verwijst hij listig naar de actualiteit en wereldgebeurtenissen. (..) Tussendoor zingt hij achter de vleugel ouderwets sterke cabaretliedjes. (..) De meeste nummers zijn muzikaal en tekstueel sterk, goed gezongen en gewoon erg grappig."
'Derks kan hele avond prima aan' door Merijn Henfling, in: Het Parool, 21 okt 2006

"Waar jong talent in de debuutsolo vaak nog aarzelend op zoek is naar vorm en inhoud, is hij als theaterpersoonlijkheid zeer zelfbewust, zijn timing is van hoog niveau en zijn grappen zeer scherp en geëngageerd. Bijna filosofisch zelfs. (..) In het krachtige solodebuut van Derks is ook de hand te zien van cabaretregisseur Jessica Borst, die eerder Sara Kroos naar een geslaagd debuut wist te brengen. Een regie in haar handen zal nergens escaleren tot inhoudsloze ijdeltuiterij of vormloze moppentapperij. Goed, Kroos en Derksen (sic) hebben zichtbaar meer talent dan veel andere comedians uit het clubcircuit, maar het optimaal benutten van dat talent en het aanmeten van een voorstelling als een maatkostuum is een vak op zich."
'Derks: solodebuut als maatpak' door Alexander Nijeboer, in: De Volkskrant, 23 okt 2006

"Anders dan veel leeftijdsgenoten, Derks is 22, kiest hij voor pure ambachtelijke kleinkunst. Derks blijft ver weg van confectiecabaret van standup-achtige fratsen en pseudo-acrobatiek waarmee de theaters worden overspoeld. Zijn originaliteit schuilt juist in een orthodoxe maar authentieke aanpak. In 'Dat zal u nog verbazen' (sic) rijgt hij met ogenschijnlijk gemak een paar gave vertellen aaneen, warbij hij de stijlvorm van de running gag losjes en mooi getimed hanteert. (..) Hier is een cabaretier aan het werk die zijn vak verstaat. Als zanger, onderhoudend conferencier en schrijver met oog voor het alledaagse absurde, waartegen hij met verwondering, twijfel, angst, maar bovenal humor aankijkt. Pieter Derks, dat is zeker, wordt een grote."
'Cabaretier Pieter Derks blijft fris en fruitig' door Arno Gelder, in: AD, 13 nov 2006

In de media: Pieter Derks - 21 nov 2006
"Voor hem geen fratsen-cabaret vol theatrale effecten, maar ambachtelijke conferences en liedjes die liefde voor de taal en talent voor het ambacht verraden. 'Ik wil dat mijn teksten kloppen. Geen domme, inconsequente dingen zeggen, maar in mooie Nederlandse zinnen praten. En niet liedjes die er maar bijhangen. In die zin ben ik een klassieke cabaretier. Trouwens - ik ben geen goed acteur. Mijn enige redding is zo eerlijk mogelijk op het podium te zijn. (..) Ik ben beschouwend, ben vaak een toeschouwer. Nee, geen preker. Ik ben pas 22, nog jong en fris zeg maar. Toch zie ik dat bij mijn generatiegenoten het engagement bij de samenleving terugkeert. (..) Ik zoek het in een mix van persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid. Ik praat over mijn angsten, waardoor ik vaak in een hoekje kruip. In deze wereld kan een cartoon tot oorlog leiden. Ik heb zekerheid nodig, het verlangen dingen te ordenen. Maar ik ga zelfspot niet uit de weg. Ik poog via mijzelf het publiek k onderuit te halen.'"
-lees het volledige artikel
'Jong, eerlijk en fris' door Arno Gelder, in: AD, 2 nov 2006

In de media: Pieter Derks - 10 nov 2006
"De vorm die hij kiest, is 'ouderwets' te noemen, liedjes en conférences wisselen elkaar af. Geen zap-cabaret, geen rare fysieke toeren, gewoon een frisgewassen jongen met James-Deankuif en een bloemenbloes. Op het toneel staat een vleugel waar hij lekker op zit te spelen, vaak jazzy. Een van de eerste dingen die hij zegt, is: 'Retro is hip.' (..) Zijn grappen zijn intelligent en doordacht, zijn liedjes zitten geramd in elkaar met aandacht voor taal en inhoud. Een verademing, deze Pieter Derks. Briljant is zijn verhaal over 'Camping de Wereld' waarin Afrika het moet doen met het toiletblok en het grootste camperveldje uiteraard te vinden is in Amerika. Een prachtige metafoor om de wereldgeschiedenis en -problematiek zo te verwoorden. Maar hij is ook nog erg zoekend, sommige verhalen duren gewoonweg te lang (..). "
'Derks en Baartman goed gestart' door Rinske Wels, in: Trouw, 30 okt 2006

In de media: Pieter Derks - 24 okt 2006
"Naar traditioneel model wisselt hij zijn conferences af met een paar liedjes aan de piano. Minder gebruikelijk zijn alleen een paar energieke intermezzi op altsax. En minder gewoon voor zijn generatie is bovendien de ietwat beschouwelijke, relativerende toon die hij aanslaat. Zonder grote bek en zonder een ADHD-achtig spervuur van kwinkslagen geeft hij enigszins monkelend allerlei grappige observaties ten beste. (..) Derks toont zich zodoende een origineel talent die zijn fantasieën mooi op hol kan laten slaan. (..) Maar ook zijn gaaf gebeeldhouwde liedjes vallen op, nu veel anderen dat genre veel flodderiger beoefenen."
'Debuut van Pieter Derks overtuigt' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 21 okt 2006