www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy

terug

De Loop Der Dingen: Opnames

We hadden een aantal weekenden gepland om de liedjes voor onze CD op te nemen. We hadden wat arrangementen gemaakt, waardoor ons instrumentarium moest worden uitgebreid met een contrabas, een klarinet, en een banjo. Een banjo! Veel cooler dan dat wordt het natuurlijk niet. We oefenden de nummers enkele avonden en doken de studio in. En als ik zeg studio, dan bedoel ik eigenlijk een atoomkelder van 30 vierkante meter.



In die Delftse atoomkelder van Emiel (de eigenaar annex opnametechnicus) probeerden we de sfeer huiskamerachtig gezellig te maken door posters op te hangen van Monty Python, Beatles en lekkere wijven. Daarnaast slingerden we wat kerstboom-verlichting tegen de muren en namen we wat kratjes bier mee. We waren klaar voor de opnames.

De liedjes werden stuk voor stuk ingespeeld, soms met wat tijdstress, niet altijd met de 'perfecte opname', maar wel met veel lol. Voorbeeld: na een verspreking (of eigenlijk, verzinging) moest Sanne het lied 'Zomaar' nog een keer inzingen, maar hij schoot steeds op dezelfde plek in de lach- en anders schoten wij wel in de lach, waardoor hij alsnog in de lach schoot. Of: Rikjan speelde de pianosolo voor 'Als De Herfst Voorbij Is' 428 keer in omdat er elke keer nét een verkeerde aanslag inzat. Althans, dat dacht Rikjan. Wij dachten dat hij 428 keer dezelfde solo inspeelde. "Hij was nu toch wel goed Rikjan?" "Mwaahhh ik wil hem nog één keer doen!" En: Joost, onze technicus, bleek superieure mondharptechnieken te bezitten, wat het nummer 'De Zon' echt afmaakte. Een mondharp! Veel cooler dan dat wordt het natuurlijk niet.

Ik vond destijds dat echo en galm de effecten van Satan waren, en we mixten de CD saharadroog af- dat had achteraf wel wat minder gekund. En toen was het af! We hadden een CD. Dat wil zeggen, de liedjes.

We moesten ook nog een titel hebben. Er werd gebrainstormed, om vervolgens samen al poldermodellend tot een besluit te komen. Nu wil het toeval dat ik een lijst met alle gebrainstormde titels terug heb gevonden, en om het enorme niveau van onze creatieve geesten aan te tonen is het misschien leuk om een paar suggesties te noemen die het NIET hebben gehaald:

"Anale fixatie"
"CD van 't kwaad"
"Heil Sieg"
"Kopen=pijpen"
"'T ken beter, maar doe het maar es!"

Onbegrijpelijk dat deze titels niet zijn gebruikt. Afijn, na flink heen en weer gediscussieer kwamen we er niet uit, totdat Erik de titel 'Nul' suggereerde. Dat vonden we eigenlijk wel mooi.

Het hoesje werd gemaakt, we persten een paar honderd exemplaren, en gaven onszelf en al onze vrienden en bekenden een exemplaar. Ook legden er wat in een CD-winkel in Delft, waar we nooit meer wat van gehoord hebben. We hebben één keer geprobeerd om na afloop van een optreden zelf in de foyer CD's te verkopen, maar dat voelde zo genant dat het bij één keer gebleven is. We hoopten dat 'Zomaar' een wereldhit zou worden, maar dat gebeurde niet. Ik geloof dat we wel een paar CD's verkocht hebben, maar ik weet zeker dat we uiteindelijk een heleboel CD's over hadden.

Dus via deze weg wil ik alsnog proberen een wereldhit van 'Zomaar' te maken:
-beluister 'Zomaar'

Regisseur Pim was niet onverdeeld positief over de liedjes zoals wij deze hadden opgenomen. Het was te veel Acda & De Munnik, en niet genoeg Gerard Cox. Het lied 'Kiezen Voor Geluk' vond hij bijvoorbeeld te veel Space Oddity van David Bowie. "Ja!!!", dacht ik, "Fantastisch he! Geweldig! Space Oddity!! Van David Bowie!!!"

Maar dat zei ik niet. Het was toch een beetje als de teleurstelling die je in je vaders ogen ziet nadat je verteld hebt dat je nog even geen neurochirurg wordt maar eerst een jaar wil reizen. "Ja maar pap, IK word hier gelukkig van!!!" "Ja, ja, dat weet ik wel, dat is k belangrijk. Zegt men."

Maar deze ene keer kon Pim kon de tering krijgen: wij hadden een CD opgenomen met onze eigen liedjes, zoals wij het wilden. Veel cooler dan dat wordt het niet.

[wordt vervolgd]