Seizoen 2020-2021
Waagstukken - met Mylou Frencken (reprise)
-speellijst
Over 'Waagstukken'
"Weggelopen mannen, aangebakken eieren, verloren kapitalen en lekke waterbedden: geluk is Mylou & Dorine niet aan komen waaien. Maar de twee cabaretières hebben de mouwen opgestroopt en de schouders eronder gezet. Ze zijn gepokt, gemazeld en door de wol geverfd. Frencken en Wiersma krijg je niet meer klein. Iedereen krijgt het van jongs af aan te horen: om iets te bereiken in het leven moet je durven. Laten zien wat je in huis hebt, uitblinken, winnen. Opzij, want jij komt eraan! Maar wat als dat niet lukt, en je zo'n beetje door leven, liefde en werk heen stumpert? Ben je dan een loser? Of is het juist moedig om je zwakheden te tonen? Zijn de losers de nieuwe winnaars? Twee cabaretièrs laveren tussen lefgozers en lafbekken. Gewapend met piano en gitaar. In Waagstukken laten deze veelgeprezen liedjesschrijfsters het achterste van hun tong zien. Ze dagen elkaar en hun publiek uit. Wie toont het meeste lef? Want lef heb je nodig. Om door te gaan - of om er voor eens en voor altijd mee op te houden."
Laatste nieuws
-al het nieuws over Mylou Frencken
Bio.txt
Mylou Frencken (19-12-1966) is geboren in Amsterdam en getogen in Haarlem. Na de HAVO en een jaar
aan de Toneelschool in Maastricht vindt ze haar plek op de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam.
In die periode speelt zij mee in diverse films en schrijft zij eigen nummers die zij vertolkt
vanachter de piano. Voor haar afstudeerprogramma 'Waar Zijn Ze' ontvangt Frencken de
Creativiteitsprijs van de Akademie én kaapt ze de Persoonlijkheidsprijs van het Cameretten Festival
weg voor de neus van Hans Teeuwen.
Samen met haar echtgenoot Bert Klunder maakt zij twee cabaretprogramma's. In 'Visch en Fruit' (1992)
spelen ze een pas verliefd stelletje, Frencken als het bangige, bedeesde en wereldvreemde meisje dat het
gefoeter van haar vriend (Klunder), type ruwe bolster blanke pit, lijdzaam verdraagd. In 'Varkens Wassen'
(1994) zijn ze net getrouwd en begint de breekbare bruid al handigheid te krijgen in omgaan met de botte
bruidegom. Neusophalend en boerend geeft hij zijn visie op de wereldproblematiek, terwijl zij toenadering
zoekt door gevoelige liedjes aan de piano en daagt zij hem uit tot het samen opvoeren van toneelstukjes.
Frencken levert muziek- en tekstbijdrages aan de theaterprogramma's 'Spelen' van Angela Groothuizen en
'Boel Touw' van Marjolijn Touw. Ook schrijft zij teksten voor het KRO-programma Bertje Knor en het
populaire kinderprogramma Sesamstraat, waarbij zij tot 2002 ook in de redactie zit.
In het theater werkt ze regelmatig samen met Niek Barendsen. Met hem organiseert ze in het seizoen
1997-98 'Het Eigen Lied,' gewaardeerde avonden waar dichterzangers hun eigen teksten zingen. Met
Barendsen speelt ze in 2003 op de Parade 'Holland Hoog! Ter Lering ende Vermaeck', waarin binnen
15 minuten den Vaderlandschen geschiedenisch wordt 'verhaald'. Eind 2003 trekken ze samen de theaters
in met een dubbelprogramma. Frencken zingt in haar programma 'Vooruit!'