portret

terug

In de media: Leids Cabaret Festival - 28 feb 2005
Er is dit jaar weer veel geschreven over het Leids Cabaret Festival.
"De finale was een mooie afspiegeling van het kwalitatief rijke en gevarieerde cabaretaanbod dat momenteel in de theaters is te zien. Brokstukken maakt fysiek, theatraal mooi vormgegeven cabaret en Glotzbach is een geëngageerde cabaretier. (..) Ondanks het kwalitatief zeer sterke optreden, kon Brokstukken niet voorkomen dat Katinka Polderman de revelatie van de avond werd. (..) Het talent van de Bossche Koningstheateracademie ontpopte zich tijdens het festival als een taalvirtuoos met intelligente liedjes. Haar taalvondsten en haar presentatie als cabaretiere-tegen-wil-en-dank doen denken aan Jeroen van Merwijk en Kees Torn. Ze koppelt originaliteit aan lichtvoetig cynisme, met als hoogtepunt een 'loflied' op Christina Aguilera."
'Polderman beste cabaretière', door Alexander Nijeboer, in: De Volkskrant, 21 feb 2005

"De eerste vijf minuten zit je naar Katinka Polderman te kijken als de spreekwoordelijke kippen naar het onweer. De in stilte gestelde vraag 'wat krijgen we nu?!' gonst bijna hoorbaar door de zaal van het afgeladen Leidse Schouwburg. De 23 jarige cabaretiere uit het Zeeuwse 's-Heer Abtskerke lapt (..) alle verwachtingspatronen en theaterwetten aan haar fors bemeten laarzen. Polderman geeft in haar 30 minuten durende optreden een overtuigend antwoord, dat kort samengevat hier op neer komt: een superorigineel talent. (..) De liedjes lijken nog het meest op een coproductie van Jaap Fischer en Brigitte Kaandorp. Een vorm van intelligente, komische, studentikoze lulligheid dus. (..) Dat de jury Katinka Polderman uitriep tot winnares lag een beetje voor de hand. Maar dat het publiek ook koos voor deze traag manoeuvrerende anti-heldin, mag een verrassing worden genoemd. Die prijs leek te zijn voorbestemd voor het snelle, brutale en ook zéér getalenteerde trio Brokstukken. (Zij) maakten vooral indruk met hun gekte en hun geweldige zangstemmen. Toch was hun programma net iets te veel een chaotisch universum, waar de acteurs zelf als ongeleide projectielen doorheen vlogen. (..) Ook Glotzbach zette een aangenaam halfuurtje neer, maar de concurrentie was gewoon te sterk. Volgens de jury had de cabaretier uit Amsterdam-Noord zijn eigen glazen een beetje ingegooid door op het laatste moment een hoop weijzigingen in zijn voorstelling aan te brengen. Wat het finalepubliek nu te horen en te zien kreeg, was soms erg leuk, maar vaak ook wel erg traag en obligaat."
'Trage antiheldin wint Leids Cabaretfestival' door Ruud Meijer, in: Algemeen Dagblad, 21 feb 2005

"(Over Harry Glotzbach) Nu zagen we een weliswaar sympathieke persoonlijkheid op twee gedachten hinken, want met die flinke scheut actuele grappen ging zijn optreden steeds meer in de richting van een kwartiertje stand-up comedy. Er was ergens nog wel een thema - kwetsbaarheid - maar om nu juist daarmee af te sluiten: een ondermaats liefdeslied was de laatste indruk die Glotzbach op zaal en jury achterliet. Zocht hij in ieder geval nog naar diepgang; de groep Brokstukken deed dat geenszins. Dat hoeft ook helemaal niet, als je 't volgens het affiche moet hebben van 'fysiek theater', maar dan moet je dat alternatief wél bieden. Met een bonte verzameling aan slapstick en variété kon Brokstukken echter weinig indruk maken. (..) Gelukkig voor iedereen, van festivaldirectie tot cabaretfan, kon Katinka Polderman volkomen terecht de jury- én publieksprijs mee naar huis nemen. Al had ze de schijn tegen: een meisje met een gitaar, een breekbare stem en het liedje: 'Ik hoop dat ik nooit doodgeslagen word'. Maar juist met dit heerlijk droogkomische nummer zette de 23-jarige Zeeuwse haar publiek op het verkeerde been en dat zou ze een half uur lang blijven doen. Een onhandige, maar o zo ontwapenende presentatie deed de rest. Polderman is zo volledig zichzelf en heeft zo'n bizarre kijk op alledaagse dingen dat niets is wat het lijkt."
'Dunne spoeling, terechte winnaar' door Marcel Peereboom Voller, in: Telegraaf, 21 feb 2005

"Met Katinka Polderman heeft het Leids Cabaret Festival na drie afleveringen met stand up-comedians (sic), in 2005 weer een een 'echte cabaretiere' als winnares. Eentje die op fraaie wijze met de taal speelt in haar liedjes, een beetje dwars en antitheatraal is en die ook met bijtende ironie en origineel de vervlakking om zich heen becommentarieert. De 23-jarige studenten van de kleinkunstiopleiding van het Koningstheater in Den Bosch (..) pakte meteen al met haar onverschillige opkomst de hele zaal in. Wie na die minuut nog niet doorhad met een zeer oorspronkelijk en humoristisch theatermaakster van oen te hebben, kreeg daartoe nog een half uur volop kansen."
'Leiden heeft weer eens echte cabaretiere als winnaar' door Ruud Buurman, in: Amersfoortse Courant, 21 feb 2005

Het Brabants Dagblad interviewde Polderman.
"Er wordt verwezen naar Jaap Fischer? 'Dat staat in het juryrapport he? Ik vind Joop Visser, zoals hij later zich onder zijn eigen naam verder ging, wel heel erg goed. Prachtige liedjes. Maar ook Willem Wilmink kun je noemen. En ik ben een groot bewonderaar van Koos Speenhoff, een cabaretier uit het begin van de vorige eeuw.' (..) Wat nu? 'We zullen zien. Ik geloof dat er heel wat op me afkomt. Ik hang al de hele dag aan de telefoon, want iedereen schijnt me te willen spreken. Eerst maar eens de toer met de finalisten van het Leids Cabaret afmaken. Ik heb al wel een programma en dat zou ik wel wat kunnen uitbreiden tot een avondvullend programma. Maar ik moet ook nog een half jaar naar school. Ik zie wel wat op me af komt. Het heeft denk ik geen zin om nu geforceerd nieuwe teksten te gaan maken en vervolgens achteraf vast te stellen dat ze niet goed genoeg waren.'"
'Katinka Polderman is niet hip, snel en vlot' door Gerrit van den Hoven, in: Brabants Dagblad, 21 feb 2005

"De winnares (..) maakte een paar dagen voor haar zege al haar professionele debuut als tekstdichteres toen de theatershow La Bij in premiere ging. Daarin zingt Trudy Labij onder meer een grappig lied, waarin ze zichzelf beschrijft als de enige vrouw in Nederland, die niet op Jan Mulder valt. Die tekst was geschreven door Katinka Polderman."
'Polderman wint Cabaretfestival' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 21 feb 2005