www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
portret

terug

In de media: Cabaretiers op tv - 10 dec 2007
NRC Handelsblad greep de nieuwe tv-serie rondom Najib Amhali om betrekkelijk uitgebreid te kijken hoe succesvol andere cabaretiers waren met tv-programma's.

"Cabaretiers vormen een veelgevraagde beroepsgroep. Ze zijn populair, halen doorgaans torenhoge kijkcijfers als er een registratie van hun theatershow wordt uitgezonden en krijgen dus veel verzoeken om in tv-programma's op te treden - of die zelf te presenteren. Met als gevolg dat de laatste jaren heel wat cabaretiers - onder wie Mylene d'Anjou, Tom de Ket en Marcel Verreck - alweer snel van het scherm verdwenen omdat ze bij nader inzien toch niet voldoende presentatietalent bleken te hebben. De opvallendste mislukking kwam voor rekening van Marc-Marie Huijbregts, die na zijn eerste theatersuccessen in 2001 juichend werd binnengehaald door de KRO. (..) Na twee seizoenen werd zijn praatshow echter afgedankt wegens gebrek aan succes. 'Sommige kansen met je helemaal niet grijpen', riep Huijbregts in zijn daaropvolgende theatershow, 'maar dat zeggen ze er niet bij!' Dezer dagen blijkt hij veel beter op zijn plaats te zijn als sidekick van Matthijs van Nieuwkerk in De wereld draait door. (..) 'Ik zie een enorme gretigheid bij de omroepen om cabaretiers binnen te halen', zegt Jack Spijkerman. 'Ook onervaren mensen van wie ik denk: zou je niet beter éérst wat meer ervaring in het theater kunnen opdoen? (..) Spijkerman, die ook zelf ooit als cabaretier door de VARA in huis werd gehaald, ziet de gevolgen van die cabarethonger regelmatig op het scherm: 'Ik moet zeggen dat De Lama's wel gelukt is voor de doelgroep waarvoor het wordt gemaakt. Maar neem De laatste show (sic, zk) daar werken heel veel onervaren mensen die nog erg aan het zoeken zijn. Dagelijkse satire is natuurlijk erg moeilijk. In Amerika hebben ze daar twintig tekstschrijvers voor. Terwijl: als er hier drie of vier worden ingehuurd, zegt een omroep al gauw dat het wel erg in de papieren begint te lopen. (..) als je een programma maakt dat jouw naam draagt, en waarvan jij het gezicht bent, wordt het veel moeilijker. Ik kon dat niet combineren en ben toen gestopt met cabaret.' (..) Najib Amhali: 'Als je een succesvol cabaretier bent, wil dat nog niet zeggen dat je ook automatisch een geweldig tv-programma maakt. Televisie is iets totaal anders dan theater. Al was het maar omdat je in het theater meteen respons krijgt op alles wat je zegt en doet. Als je iets voor de camera doet, ben je dat allang weer vergeten tegen de tijd dat het uitgezonden wordt - en pas dan komen de reacties.'"
-lees het volledige artikel
'Sommige kansen moet je niet grijpen' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 24 nov 2007

In de media: Marc-Marie Huijbregts - 21 nov 2007
"Hij gold als 'de nieuwe Paul de Leeuw', en iedere omroepbons vroeg zich af hoe hij of zij Marc-Marie Huijbregts aan boord kon krijgen. Het was de KRO die het aanstormende talent een live talkshow gaf, en wel op primetime. Dat waren de ergste dagen uit zijn leven, zei hij naderhand. "Elke week moest ik weer live op tv, terwijl ik dacht: aan de andere kant van de buis zitten allemaal mensen die het niks vinden." Na zes van de geplande 24 afleveringen zette Huijbregts eind 2001 het geflopte Marc-Marie opgenomen stop. (..) (Huijbregts:) 'Ik liep op een soort slagveld rond. De leuke ooms en tantes die eerst je kúnt het riepen, bleken heel kwaadaardige ooms en tantes te zijn, die, toen even iets fout ging, mijn keel doorsneden.' (..) Huijbregts verdween even uit beeld, maar kwam toch weer richting Hilversumse slangenkuil. Dit tv-seizoen triomfeerde hij als comeback kid van de Nederlandse televisie. Hij glorieerde als ober Lukas Blijdschap in de remake van 't Schaep met de 5 pooten, en als tafelheer bij De wereld draait door bleek hij een uiterst prettige stoorzender naast Matthijs van Nieuwkerk te zijn. (..) Dat Huijbregts een slechte tv-presentator, maar wel de perfecte sidekick is, weerspreekt Ewart van der Horst (eindredacteur De Zomer Draait Door). "Hij is gemaakt voor televisie, al moet je hem niet te veel administratie - zoals zorg voor de camera's - geven.""
''Marc-Marie is voor televisie gemaakt'' door Bernice Breure, in: Het Parool, 2 juni 2007

In de media: Marc-Marie Huijbregts - 5 jan 2007
"Veel van zijn verhalen komen uit een jeugd in het roomse zuiden en hij noemt zichzelf nog steeds ronduit katholiek. Hooguit vindt hij dat God, nadat er zo veel mooie muziek voor Hem is geschreven, wel eens iets terug zou kunnen laten horen. (..) Huibregts begint voorover liggend op de grond, als een priester die zich overgeeft aan God. In zijn geval, zegt hij, is het een overgave aan het theater en het publiek. Om vervolgens het zaallicht te laten aanknippen en dat publiek te gaan verkennen met alert geimproviseerde samenspraakjes. Zodat verbluffend snel de sfeer ontstaat van een feestje waar één man het middelpunt vormt van een kring gasten die aan zijn lippen hangen. (..) Echt citeerbare grappen vertelt Huijbregts eigenlijk nauwelijks. Het geheim schuilt in zijn toon. Zelfs met misschien wel authentieke verhalen over sterfgevallen schept hij algehele vrolijkheid. Vaak schiet hij eerst zelf een beetje in de lach door de ernst van wat hij vertelt. Vervolgens is hij de flapuit die het niet kan laten er iets ondeugends over te zeggen, waarna hij -hand voor de mond- schrikt van zijn woorden. En als hij dan bezwerend die woorden tracht terug te nemen, wordt er allang weer hardop gelachen. Het is, vind ik, een onweerstaanbaar procede. Waar het over gaat is bijna niet meer van belang."
'Huijbregts schept vrolijkheid' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 26 okt 2006

"Een openbare biecht (..) het zaallicht is de hele avond aan. Huijbregts geeft de voorzetten, de zaal moet inkoppen, waarna Huijbregts zelf de analyse en de nazorg voor zijn rekening neemt. Als Huijbregts aan het woord is gaat alles goed. Hij babbelt er vrolijk op los, maar gooit ondertussen wel een paar bommetjes de zaal in. (..) Maar moet een cabaretier zijn publiek zo veel ruimte geven? (..) dat kan volstrekt overbodig geleuter opleveren van mensen die ten onrechte hun minutes of fame in de schoot geworpen krijgen. "
'Huijbregts moet geen Oprah spelen' door Patrick van den Hanenberg, in: De Volkskrant, 26 okt 2006

"(..) dat kan Huijbregts als de beste. Lekker babbelen, met het zaallicht aan, zodat hij contact kan zoeken met zijn publiek. Een causeur van formaat die eigenlijk op zijn best is als hij, al vragend, improviseert met iemand uit de zaal. (..)Zijn wonderlijk kronkelige geest zorgt voor een aangenaam gekantelde kijk op de dingen, waardoor er veel en hard te lachen valt. Maar hij kan ook vals uit de hoek komen als het bijvoorbeeld gaat om zijn recente toneelavontuur 'Amadeus' met Jeroen Krabbé: "Die kan écht goed toneelspelen." En dan zo'n grinniklachje erachteraan. Heerlijk. (..)De ontroering zit in de staart van de voorstelling. Dan vertelt Huijbregts over de eerste keer dat Karim terugging naar zijn geboorteland. Huijbregts belt hem, ongerust, en Karims zus kalmeert hem, maar besluit haar zin met 'Madame'. In een flits besluit de cabaretier het zo te laten, om zijn partner niet in de problemen te brengen. Is er meer overgave denkbaar dan jezelf te ontkennen voor je geliefde?"
'Marc-Marie is weer meesterlijk' door Rinske Wels, in: Trouw, 27 okt 2006

In de media: Marc-Marie Huijbregts - 3 nov 2006
"(..) dat kan Huijbregts als de beste. Lekker babbelen, met het zaallicht aan, zodat hij contact kan zoeken met zijn publiek. Een causeur van formaat die eigenlijk op zijn best is als hij, al vragend, improviseert met iemand uit de zaal Zijn wonderlijk kronkelige geest zorgt voor een aangenaam gekantelde kijk op de dingen, waardoor er veel en hard te lachen valt. Maar hij kan ook vals uit de hoek komen (..) Waar Marc-Marie Huijbregts ook een meester in is: schijnbaar achteloos de onderwerpen met elkaar verbinden. In 'Opdat ik niet vergeet', zijn derde programma, is overgave de rode draad. De thema's scheren langs leven en dood, het 'Erbarme dich' uit de Matthas Passion klinkt en hij zingt bijvoorbeeld 'The Rose'."
'Marc-Marie is weer meesterlijk ' door Rinske Wels, in: Trouw, 27 okt 2006

"Zijn vorige voorstelling was een doortimmerd bouwwerk met drie verhaallijnen die na veel grappige terzijdes samenkwamen in een gaaf zelfportret. Maar dit programma lijkt het tegendeel. (..) Echte, citeerbare grappen vertelt Huijbregts eigenlijk nauwelijks. Het geheim schuilt in zijn toon. Zelfs met misschien wel authentieke verhalen over sterfgevallen schept hij algehele vrolijkheid. Vaak schiet hij eerst zelf een beetje in de lach door de ernst van wat hij vertelt. Vervolgens is hij de flapuit die het niet kan laten er iets ondeugends over te zeggen, waarna hij - hand voor de mond - schrikt van zijn woorden. En als hij dan bezwerend die woorden tracht terug te nemen, wordt er allang weer hardop gelachen. Het is, vind ik, een onweerstaanbaar procédé. Waar het over gaat, is bijna niet meer van belang. (..) Twee songs die ogenschijnlijk idiote stijlbreuken zijn (..) hij zingt ze met zo veel hart, ziel en zaligheid dat ze als vanzelfsprekend onderdeel worden van dit hoogstpersoonlijke programma. Net als het slot van de voorstelling - zo onvoorstelbaar abrupt dat niemand anders ermee weg zou komen. Marc-Marie Huijbregts wel."
'Huijbregts schept vrolijkheid' door Henk van Gelder, in: NRC, 26 okt 2006

In de media: Marc-Marie Huijbregts - 22 aug 2006
"Toen casting-director Job Gosschalk een paar jaar geleden op het idee kwam voor een terugkeer naar het gezelligste café van Nederland, vulde hij als eerste de rol in die dik 36 jaar geleden door Leen Jongewaard werd gespeeld en waarvoor hij Marc-Marie Huijbegts wist te strikken. Gelukkig voor Huijbregts hoeft hij als kelner Lukas zijn voorganger niet klakkeloos te imiteren, zo blijkt in de hoofdstedelijke kroeg van Kootje (Pierre Bokma). Tegenover het vet aangezette Amsterdamse accent van Jongewaard mag Huijbregts gewoon zijn eigen Brabantse tongval meenemen. 'Ik heb het wel even op z'n 'Amsterdams' geprobeerd,' vertelt Huijbregts, 'maar het liep een stuk gesmeerder als ik die rol bij mezelf hield.' Nee, dat komt niet omdat hij nog geen ervaring als acteur zou hebben. Voordat het grote publiek hem als cabaretier en grappenmaker in het satirische programma 'Dit was het nieuws' leerde kennen, deed Huijbregts aan musical, toneel en zelfs opera. 'Ik heb nog met Henk van Ulsen gespeeld,' roept hij met zijn uit duizenden herkenbare, hoge stemgeluid. 'Het voelt totaal niet onwennig om nu hier tegenover Pierre Bokma te staan.' Net als zijn gelouterde tegenspelers is Huijbregts bezweken voor de kracht van de liedjes, het kwaliteitsstempel van de oorspronkelijke serie en de overtuiging dat de KRO verantwoordelijk omgaat met die culturele erfenis."
-lees het volledige artikel
'Terug naar 't Schaep' door Albert Kok, in: AD, 21 aug 2006