terug

In de media: Sara Kroos - 27 feb 2008
"Bries gaat, zegt Kroos, vooral over de dikke korst die bij menigeen is gegroeid als verdedigingslaag om alles onder weg te stoppen wat onprettig en misschien zelfs bedreigend is. Zodat er, bijvoorbeeld, in de fotoalbums wel veel vrolijke foto's zijn geplakt van allerlei hoogtepunten, maar niet van de minder geslaagde momenten die daaraan voorafgingen of daarop volgden. (..) Opnieuw blinkt ze daarbij uit in kleurige, kordate formuleringen en grappen die op laconieke toon, bijna als terzijdes, uit die observaties voortkomen. Soms zijn haar teksten ditmaal iets te weinig uitgewerkt om het thema goed neer te zetten, te terloops, maar haar flair en overtuigingskracht maken veel goed. En ze wordt weer veelzijdig begeleid door haar muzikanten Martijn Breebaart en Bas Mulder, die een gespierd rockgeluid produceren, maar ook teer en troostend kunnen klinken. (..) dit programma dat haar talenten wederom bevestigt."
-lees het volledige artikel
'Sara Kroos bevestigt opnieuw haar talent' door Henk van Gelder in: NRC Handelsblad, 23 feb 2008

"Bries toont Sara Kroos op haar kwetsbaarst. Ze houdt een hartstochtelijk pleidooi voor oprechtheid, mededogen en tederheid in een wereld vol 'geplastificeerde prefab nostalgie', een maatschappij met waxinelichtjes die naar grootmoeders appeltaart geuren en waarin eenzame vrijgezelle vrouwen kaarsen kopen met de lucht van 'zweet en zaad'. Zelf heeft ze zich ook tegen de liefde gewapend. (..) Hoewel Bries had kunnen doorslaan naar een avond therapeutische kleinkunst, kiest Kroos voor een aardse benadering waarin ze haar naaktheid relativeert met humor, spot en optimisme. 'Ik ben hier om te durven blijven,' zingt ze. Bries is de voorstelling die het authentieke talent van Sara Kroos nog eens onderstreept."
'Kroos op haar kwetsbaarst in Bries' door Arno Gelder in: AD, 24 feb 2008

In de media: Sara Kroos - 31 januari 2006
"In Zoetgevooisd, haar derde programma, breekt ze rigoureus met haar vorige show Lam. (..) Nu gooit Sara Kroos de ramen open met een prachtige voorstelling waarin ze, zonder het grauwe midden op te zoeken, lichter, luchtiger en positiever is dan ooit tevoren. (..) De oerwoede van Lam heeft plaatsgemaakt voor hoop en nuance. Het maakt haar boodschap er niet minder indringend, soms huiveringwekkend door. (..) Kroos is op haar best als ze kan doorslaan. Schuim- en vuilbekkend het podium bestiert in haar sneeuwwitte jurk. Humor, grof en geil, is nog altijd haar handelsmerk. In Zoetgevooisd heeft ze haar vorm gevonden."
'Sara Kroos vindt haar vorm in Zoetgevooisd', door Arno Gelder, in: AD, jan 2006

"Na twee soloprogramma's laat Sara kroos zich voor het eerst vergezellen door twee muzikanten. Ze komt nu op als een zangeres, loopt naar de microfoon en zingt een koesterend liefdesliedje dat geheel bij de titel Zoetgevooisd past - alsof ze ditmaal haar uitdagende, gespierde cabaretstijl heeft ingeruild voor de ingetogen sfeer van een liedjesprogramma. Maar zodra het nummer afgelopen is, begint ze een reeks alledaagse miniatuurtafereeltjes te beschrijven die allengs steeds grappiger worden. En al gauw blijkt dit derde programma een zorgvuldig weefsel van verhalen, liedjes en geluidseffecten te zijn, waarin ook haar kordate kant weer volop de ruimte krijgt. (..) En in dit derde (programma) ontvouwt ze zich als een hartgrondige oproep om de teugels te laten vieren, en een eind te maken aan het doodzwijgen en oppotten. Met veel fantasie en zwarte humor, en soms schaamteloos scabreus, toont ze in allerlei voorbeelden aan hoe verkeerd het kan gaan als de donkere kanten van het menselijk karakter worden weggedrukt en ontkend. (..) Moeiteloos wisselt ze stevige popnummers af met intieme chansons (..)"
'Kordate Kroos is zingend nog beter' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 28 jan 2006

"Iedereen, zo betoogd Kroos, heeft een geheim kistje, waarin de diepste verlangens liggen opgeborgen. Als je nu maar met enige regelmaat het kistje opent en met sociale intelligentie toegeeft aan de verlangens, dan kun je lang en gelukkig leven en zal de maatschappij verschoont blijven van de verkrachter en terrorist. Dus daarom: masturbeer maar met de kindjes van Groep 3 in gedachten, verleid jonge vaders op het schoolplein, wees op z'n tijd vals tegen mensen in je omgeving en blaas een tuinkabouter op als je iets stuk wilt maken. Het levensmotto van Kroos - je kunt het ritme van Ramses Shaffy's Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder erbij denken - ziet er niet al te diepzinnig uit: eet, slacht, neuk en doe een dutje, maar achter die platte eenvoud zit een aantrekkelijk anarchisme, waarbij het evenwicht tussen engel en beest in de mens bewaard blijft. In het theater is Sara Kroos op haar best."
'De ontwapenende echtheid van Kroos' door Patrick van den Hanenberg, in: Volkskrant, 28 jan 2006

"Haar banale bespiegelingen wisselt ze af met liedjes, begeleid door Martijn Breebaart op toetsen en Bas Mulder op gitaar. De liedjes zijn soms mooi, de liedteksten vaak ongrijpbaar. Het evenwicht in 'Zoetgevooisd' raakt ergens zoek. De seksverhalen beginnen een beetje te vervelen op den duur en het geeft Sara maniakale trekjes. Op het einde zit ze verwilderd op de vleugel, met een borst bungelend uit haar truitje. Oer. Zelf houdt ze het op 'cloer', een kruising tussen clown en hoer. Sara Kroos is goed, maar 'Zoetgevooisd' zou gebaat zijn bij een tikje minder platvloersheid."
'Aan Sara Kroos is alles oer' door A.d.J, in: De Telegraaf, 30 jan 2006

In de media: Sara Kroos - 5 jan 2004
Onlangs ging 'LAM' het tweede programma van Sara Kroos in premiere. Net als haar eerste programma krijgt deze voorstelling lovende kritieken, met wat kleine aantekeningen.

"Vele malen vertelde Sara Kroos de afgelopen twee jaar dat een podium haar leven draaglijk maakt. Ze heeft met haar tweede programma 'Lam' het moment gekozen de lading achter deze opmerking prijs te geven. Pijnlijk helder schildert ze haar verleden en wordt in anderhalf uur duidelijk waar we de reden kunnen vinden van haar gekte, haar onzekerheid en vooral haar woede. (..) Alleen theatermakers met de echte grote klasse zijn in staat van een dergelijk zwaar gegeven (incest, zk) een programma te maken dat intrigeert van begin tot eind. Omdat het in de vorm is gegoten die ver blijft van navelstaarderij en vrijblijvendheid. Sara Kroos heeft, behalve de moed om zo jong al met autobiografisch theater te komen, ook het vermogen met porties gekte, brutale vuilbekkerij, morbide humor, oorverdovende 2003-muziek en een aantal mooie liedjes, naast het hart en de ziel, in ruime mate de lachspieren van haar publiek te raken. (..) in 'Lam' staat een vrouw die weet dat ze niet meer 'te jong' is voor een stevige mening. Het schitterende slotlied 'Foto van mijn vader' laat alles op zijn plek vallen. Haar buiging aan het einde moet worden beantwoord met eenzelfde gebaar."
'Een buiging voor Sara Kroos' door Ruud Buurman, in: Haagsche Courant, 16 december 2003

"Sara Kroos, die het Leids Cabaretfestival in 2000 met overmacht won, is waarschijnlijk het grootste talent van de jongste generatie. Ze is een explosieve cabaretiére, die makkelijk improviseert, die geen genoegen neemt met makkelijke grappen, en die het vak buitengewoon serieus opvat. De zang-en pianolessen die ze de laatste jaren heeft genomen betalen zich uit. De composities zijn met sprongen vooruit gegaan. Ook het decor, twee gigantische schapenvellen en een schapenpoef, is mooi en prikkelend. In Honger (haar vorige programma, zk) vatte ze de brandstof van haar motor kort samen: 'Het broeit, het bruist, het brandt in mij.' Het is te verwachten dat het nog lang onrustig zal blijven in Sara Kroos. Maar het is aan de regisseur ervoor te waken dat de dijken niet doorbreken"
'Kroos heeft te veel onrust in het lijf' door Patrick van den Hanenberg, in: De Volkskrant, 15 december 2003

"Haar eerste programma ging over het romantische ideaal en hoe dat in de praktijk vaak tegenvalt. In het tweede wekt ze eveneens de indruk uit eigen ervaring te spreken, met een verhaal over een oom die haar tussen haar achtste en tiende verkrachtte. Maar ze doet er niet larmoyant over. (..) Met kordate, af en toe grofgebekte grappen zet ze zich bovendien af tegen het alom gepropageerde ,,je eigen ding doen'' (want wat is dat dan wel?) en de hedendaagse eis om elke dag te genieten. (..) Verder zingt Sara Kroos een paar welluidende, maar soms nogal vormeloze liedjes, en ook heft ze wel eens een tirade aan die een wat gekunstelde indruk maakt. Hoe dichter ze bij zichzelf lijkt te blijven, hoe beter ze is. Als een jonge vrouw die manmoedig haar leven te lijf gaat. "
'Sara Kroos kordaat en pesterig' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 15 december 2003
met dank aan: Bumme

In de media: Sara Kroos - 28 maart 2003
Sara Kroos was na het winnen van de op haar lijf geschreven Zonta Award vaak te zien, te horen en te lezen. We vonden nog een artikel van het Brabants Dagblad.
"Ik ben er heel blij mee (..) De grote bulk in het cabaret is ook nog steeds man. Een grote bek wordt van mannen wel gepikt. (..) Op het podium ben ik minder bang en minder ongemakkelijk. Met humor kan ik alles zeggen."
-'Van mannen wordt een grote bek wel gepikt'