terug

In de media: Theo Maassen - 9 nov 2006
Het AD interviewt Theo Maassen naar aanleiding van het winnen van de Prins Bernhard Cultuur Theater Prijs.
" Wonderlijk genoeg valt de huidige hulde voor zijn prestaties als cabaretier samen met een opzienbarende terugkeer naar zijn eerste liefde (acteren, zk). Vanaf komende vrijdag is hij op Nederland 2 als acteur te zien in Waltz, een zevendelige dramaserie over het leven van een circusfamilie. Maassen veert op: 'Ik vind het geweldig dat ik daaraan mag meedoen! Het is kwaliteitsdrama van de bovenste plank. En nu eens niet, zoals bij Pleidooi en Oud Geld, met mannen-in-pak die de hele dag moeilijk zitten te formuleren, maar recht voor z'n raap, ongepolijst, fysiek.' (..) is Maassen niet bang dat hij bij het schrijven van zijn volgende programma verlamd raakt door alle lof? 'Het schrijven van een nieuwe show is sowieso een martelgang. Anderhalf jaar zwoegen voor anderhalf uur materiaal. Elke carrière bestaat uit pieken en dalen. En kennelijk ben ik nu aan het pieken. Geeft niks, gaat vanzelf weer over.'"
-lees het volledige artikel
'Ik ben aan het pieken'' door Albert Kok, in: AD, 7 nov 2006

In de media: Theo Maassen - 26 sept 2006
Theo Maassen heeft de Theaterprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds gewonnen. Naar aanleiding daarvan staat er vandaag een uitgebreid profiel in de Volkskrant.
"Maassen is de kunstenaar onder de cabaretiers. Hij acteerde op het witte doek (Minoes, Kees de Jongen) en in toneelvoorstellingen, regisseerde een speelfilm (De onterechte kampioen) en maakte radio (Mannen van de radio). Zijn cabaretsolo's verrassen telkens weer, waar bij het gros van zijn collega's nieuwe voorstellingen qua vorm en thematiek kopieën zijn van het vorige programma's. Bovendien is Maassen een zeer goed acteur en laat hij zich graag beïnvloeden door toneel en andere theatervormen. Hij krijgt de Theaterprijs volgens de jury voor zijn 'gedurfde combinatie van theater en cabaret'. Begin november neemt hij de prijs van 50 duizend euro in ontvangst. Altijd stelt Maassen zijn talent tot het uiterste proef, vindt cabarethistoricus Frank Verhallen. 'Hij zoekt altijd naar de grenzen van zijn kunstenaarschap, is daarin eigenzinnig en doet geen concessies. Maassen bewandelt steeds nieuwe wegen. Soms kiest hij voor film om een verhaal te verellen, dan staat hij weer in het theater.' (..) Ook cabaretregisseur Ruut Weissman roemt Maassen om zijn kunstenaarschap. 'Ook al gaan de voorstellingen van Maassen over de banaliteit van het leven, toch zijn ze enorm inspirerend,' zegt hij. 'Dat zie je zelden. Je ziet het hooguit terug in de liedjes van Jacques Brel of in een enkel toneelstuk.' (..) Verhallen plaatst Maassen naast Toon Hermans, Wim Kan, Wim Sonneveld en Freek de Jonge - met wie hij volgens de historicus de titel 'grootste Nederlandse kleinkunstenaar van dit moment' zou moeten delen. (..) Maassen is één van de weinige cabaretiers van een jongere generatie waarvoor hij wel waardering kan opbrengen, maar over de kwaliteiten van zijn gedoodverfde opvolger zegt De Jonge desgevraagd liever niets. 'Als ik iets van Theo vind, zal ik hem dat persoonlijk melden,' zegt De Jonge. 'Goedemiddag.'"
-lees het volledige artikel
'Theo Maassen is kunstenaar onder de cabaretiers' door Alexander Nijeboer, in: De Volkskrant, 26 sept 2006

In de media: Theo Maassen - 16 februari 2006
"In zijn nieuwe show Tegen beter weten in gaat de cabaretier zonder voorbehoud, maar met veel humor in op geloofskwesties en andere gevoelige zaken. Het gaat over geloof, fundamentalisme, maar ook over onze desinteresse in verre problemen. Zijn grote vraag is: waar is het misgegaan in onze samenleving? 'Ons enig bewustzijn is het modebewustzijn.' (..) Maassen is een grappenmachine die zijn zaal moeiteloos van lachsalvo naar lachsalvo leidt, maar ook de rust neemt om dingen te bespreken die hem verbazen of verontrusten. (..) De dood van zijn vader en moeder vormt de rode draad van een show waarin hij bijna vanzelfsprekend actuele en persoonlijke kwesties met elkaar verbindt. Herkenbare inkijkjes in zijn familie worden nooit sentimenteel, omdat hij ze met een goede grap onderuit haalt. Met universele thema's als leven, dood, liefde en moraal vertelt hij verhalen die tot denken stemmen. Alles perfect getimed en gebracht alsof hij het voor de eerste keer vertelt."
'Geëngageerd en incorrect' door Merijn Henfling, in: Het Parool, 10 feb 2006

"In 'Tegen beter weten in', de vijfde cabaretsolo van Theo Maassen, spelen mensen en dieren en vooral hun gedrag een hoofdrol. Zoals wel vaker in zijn voorstellingen vraagt Maassen zich voortdurend van alles af. Hij maakt ons deelgenoot van zijn - vaak zwarte, regelmatig realistische - twijfels. Hij switcht van onderwerp naar onderwerp, associërend volgens een geheel eigen logica die even grappig als verontrustend is. Dat doet hij met een nonchalance om jaloers op te worden. Die verraadt groot vakmanschap in timing. Hij is slim, snel en superieur. Maassen kan als geen ander de zaal regisseren, alsof hij een dirigent is. Na een bulderlach krijgt hij het binnen in mum van tijd weer muisstil. Door zijn houding, door de gevaarlijke stiltes die hij laat vallen. Hij schakelt mooi tussen serieus en grappig en daarmee bepaalt hij feitelijk of we na dienen te denken of dat hij ons daar juist géén tijd voor geeft door een paar fabelachtig goede grappen achter elkaar te maken. De onderwerpen vliegen van licht en luchtig - een scheetkussen, de bling bling rage - via persoonlijk - hij is wees nu zijn ouders allebei dood zijn - naar scherp en actueel - de cartoondiscussie, het terrorisme, de multiculturele samenleving."
'Theo Maassen meesterlijk en monsterlijk tegelijk' door Rinske Wels, in: Trouw, 10 feb 2006

"Alhoewel zijn korte conference over de vrijheid van meningsuiting misschien anders doet vermoeden, is Maassen geen stand-up comedian die iedere avond zijn commentaar op de actualiteit paraat heeft en nu dus de commotie om de Mohammed-spotprenten op de hak neemt. Met zijn scherpe monologen creëert Maassen tijdsbeelden die verder gaan dan de waan van de dag. Bij hem geen valse sentimenten, geen nikserige privéanekdotes verpakt in dertien in een dozijngrappen, afgevuurd in salvo's en met onzekere hand gemikt op de vette lach, zoals bij veel collega-comedians. Hij staat als stand-up comedian samen met Freek de Jonge in de Nederlandse theaters op eenzame hoogte en dat toont hij ook in Tegen beter weten in. (..) Maassen roept vragen op en schetst zo trefzekere tijdsbeelden zonder de actualiteit echt te beroeren. Hij hekelt religies en de door economie gedreven maatschappij. 'Als je in onze cultuur het woord reclame vervangt door het woord propaganda, dan worden opeens de contouren zichtbaar van een totalitair regime'. (..) Maassen is zo superieur omdat hij zijn vragen en statements verpakt in trefzeker getimede, uiterst originele en vaak intelligente grappen. Hij is zelden op zoek naar de vette lach, maar dwingt hem eenvoudig af door de originaliteit van zijn humor. Als de lach eenmaal is weggeëbd dan is er vaak nog de waarheid van de grap die pijnlijk naschrijnt."
-lees het hele artikel
'Maassens superieure grappen' door Alexander Nijeboer, in: Volkskrant, 10 feb 2006