portret

André Manuel

Seizoen 2018-2019
DREEJKLEZOEW
-speellijst

Twentse Eindejaarsconference - met Nathalie Baartman, Thijs Kemperink e.a.
-speellijst

Over 'DREEJKLEZOEW'
"Hij gebruikt het podium precies waarvoor het bedoeld is: een plek waar je de dingen onomwonden kunt zeggen.

Bereid je voor op een voorstelling over de gitzwarte en toch meer dan dartele geest van een even geliefde als verguisde mythische Twentse clown . Een politiek incorrecte hork, een mensonvriendelijke sater, de Kaffer van de Lage Landen, een duivelskind. Een buitengewoon onfatsoenlijk mens.

Wij verheugen ons enorm!"

Impresariaat
Bunker Theaterzaken

Laatste nieuws
-al het nieuws over Andre Manuel

Bio.txt
André Manuel (Diepenheim 1966) komt uit de popmuziek het Nederlands cabaret binnen. Tot de opheffing in 1995 maakte hij deel uit van de Nederlandstalige popgroep Fratsen, daarnaast studeerde hij enige tijd jazzgitaar aan het conservatorium in Arnhem.

Met Fratsen-lid Roeland Drost vormt hij in 1989 het duo 'Gangasjeert' (geëngageerd) en wint Manuel de persoonlijkheidsprijs op Cameretten '89. Drost laat het cabaret voor wat het is en Manuel doet in 1990 als solist mee aan het Leids Cabaretfestival, dat hij wint.

Manuel bouwt zijn optreden uit tot zijn eerste programma, 'Ik wil een beest in bed' (1990). Grote thema is 'De Liefde met daarbij behorend De Eenzaamheid'. Het programma bestaat uit een verhaal met liedjes en conferences, een lijn en een thema, voorzien van bizarre zijweggetjes en gespekt met kritisch, weinig zachtzinnig commentaar.
In 'Indianenverhalen' (1992) toont Manuel zijn betrokkenheid bij de maatschappij, staand op de barricade en lachend om de mensen die dat naïef vinden. Niet toevallig ging het programma in première op de dag dat Columbus precies 500 jaar eerder Amerika ontdekte. In het felle programma 'Alles moet weg' uit 1994 kijkt Manuel vanaf het dak naar de wereld om hem heen die geteisterd wordt door een tweede zondvloed. Met een felle conference over Frank Masmeijer en het teveel aan mensen is hij te zien tijdens de tv-afleveringen van Cabarestafette.

'Krang' (1996) was volgens de critici het beste programma tot dan toe met een evenwicht tussen het engagement en zijn lollige kant. 'Krang' is Twents voor binnenstebuiten, achterstevoren en op z'n kop. Ditmaal speelt hij zonder decor en met slechts twee gitaren op het podium.

De jaren daarop maakt Manuel de voorstellingen Braaf (1998), De Kluts (2000), Tier (2001), Sleet (2003), Lazarus (2005) en Voor God Noch Vaderland (2007).

In 2003 wint hij met 'Sleet' (zijn achtste programma sinds 1990) de Neerlands Hoop, de prijs voor de cabaretier met een opvallend programma of een cabaretier die een opvallende ontwikkeling heeft doorgemaakt. In 2005 volgt voor 'Lazarus' een nominatie voor de Poelifinario, de prijs voor de meest indrukwekkende voorstelling van het seizoen.

Er verschijnen CD's van Manuel getiteld Krang (1997) en Grom (1998). Krang is ook de nieuwe band van Manuel waarmee hij diverse CD's uitbrengt en in 2000 de Zilveren Harp wint. Krang wordt in 2004 opgeheven. Begin 2008 heeft Manuel weer een nieuwe band met de naam 'André Manuel & De Ketterse Fanfare'. Met deze band maakt hij de CD's Op verzoek van de Goden (2008) en Tjuup! (2009).

Manuel is columnist van het radioprogramma De Andere Wereld van de IKON (2003-2010) en Tubantia.