www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

Cameretten 2001 1e avond

Ieder jaar, eind november gonst het weer in Rotterdam. Cameretten, één van de vier grote cabaretfestivals, is weer in de laatste fase aangekomen. Ruim 65 deelnemers hebben dit jaar geprobeerd om één van de negen plaatsen voor de halve finales te bezetten.

Aangezien de zwartekat.nl redactie heeft plaatsgenomen in de jury van dit roemruchte festival heeft ze dit jaar twee gastredacteuren gevraagd om hun bevindingen van de avonden te noteren. Elke gastredacteur bezoekt twee avonden en zal hun mening niet onder stoelen of banken steken.

Vanavond optredens van Remy Klijnsma en Bas Canoy, Sjaak Hartog en Alex van Holstein.


De eerste avond in het gloednieuwe Luxor, opgetrokken uit beton in een betonnen omgeving.Binnenin is alles ruim (misschien te ruim, maar ach … misschien dat die ruimte nog een keer nodig gaan hebben). De zaal is groot en de zetels zijn goed. Tot zover het nieuwe Luxor… want het gaat natuurlijk om Cameretten.

Guido Weijers, winnaar van de publieksprijs van vorig jaar, heeft de eervolle taak om deze eerste avond in het nieuwe Luxor voor een, niet geheel afgeladen, enthousiaste zaal te presenteren. Gewapend met een aantal losse papiertjes en een aantal verplichtingen werpt hij zich naar voren als een goede presentator die deze avond regelmatig, helaas, weer de zaal op gang moet zien te krijgen. Natuurlijk inspelend op zijn mede-presentatoren Humberto “je ziet het niet maar hij is ruim 3 meter” Tan en Marnix “eigenlijk ken ik hem alleen van De Familie Knots” Kappers. Al met al heeft hij goed werk geleverd.

De lichten doven en de muziek van ‘Born to be wild’ dreunt door de zaal. Langzaam verlichten 2 peertjes het podium en we zien de opvallende verschijningen van Remy Klijnsma en de magere Bas Canoy. Ze rijden motor, tenminste dat moet het verhaal zijn, met een boor als trouwe Goldwing. Een vertelling over dromen en vrije jongens, wat tevens de titel van hun voorstelling is: ‘Vrije Jongens’. Alles is gebaseerd op de verhalen die je in je hoofd kan vertellen. Wat je later wilt worden, wat is zoenen, wat als je later oud bent, vliegen en parachutespringen, mekaar kwijt raken en weer terug vinden. In een rap tempo vliegen we door de gedachtenwereld van deze twee heren heen. Jammer is dat Remy af en toe onverstaanbaar is, waardoor bepaalde elementen wegvallen. Daarnaast kan aan de originaliteit van bepaalde onderdelen uit de voorstelling worden getwijfeld. Zo te zien is goed opgelet bij de voorstellingen van o.a. Schudden en Kommil Foo. Daarnaast is de ‘bijna-kusscene’ al doodgespeeld door mening ander mannenduo. Wel leuke momenten, maar ze moeten het puberale stadium voorbij zien te komen.

De tweede artiest van de avond is Sjaak Hartog met zijn programma ‘Alleen’. Een lange wat statige man betreedt, gekleed in een ochtendjas met weinig daaronder, het podium. De muziek begint en de ochtendjas valt. De meeste vriendelijke term die mij te binnen schiet is ‘Gratenhuis met jaren 70 zwembroek’. De opkomst doet mij nog het meest denken aan de opkomst van Filip Haeyaert (persoonlijkheidsprijs vorig jaar). Er volgt een te lang debiel dansje op de muziek en daarna verstomt de zaal. Het relaas over Jaap en zijn roeping tot dominee neemt aanvang. Ruim 7 minuten volledig op rijm, iets wat in deze Sinterklaastijd aanslaat in de zaal. Het relaas is dan ook plezant om naar te luisteren. Na wederom een kort muziekje verschijnt het tweede type ten tonele, een enigszins verbitterde clown die ook als buikspreker zijn bijdrage wenst te leveren. Een en ander heeft een hoog Waardenberg en de Jong-gehalte. Wederom een wisseling en onder het genot van een filmtrailer (over de film ‘De warme winterboerderij’) verkleedt Sjaak zich als een homoseksuele docent Duits die nooit Sinterklaas mag spelen, maar dat toch doet. Dit weer op rijm en afgesloten met een debiel dansje. Alle stukken duren mij te lang en ik kan de aandacht er dan ook niet bij houden. Tijdens alle types moest ik steeds aan Arjen Ederveen denken. De houding en de manier kwamen mij bekend voor, alleen de tanden verschillen. En dat smaken verschillen blijkt uit de enthousiaste reacties uit de zaal… waarschijnlijk een kanshebber voor de finale. Voor vanavond absoluut de beste!

Nadat de rust is wedergekeerd in Rotterdam-Zuid betreedt Alex van Holstein de bühne. Een ongemakkelijke stilte laat hij aangroeien en met een ongemakkelijke houding geeft hij aan dat hij geen begin heeft, later in de show zullen we merken dat zijn voorsetlling ook geen eind of midden heeft. Een naakt geheel, wat gelijk de naam van zijn voorstelling, ‘Naakt’, verklaart. Heel fragmentarisch komen er een serie openingszinnen voor versieren, een goochelact, een liedje over mannen, een liedje over zijn moeder en broer, een verhaal over Sneeuwwitje (over verwarrend gesproken), het feit dat hij Aids heeft en een liedje over een homoverkrachting langs. Het lijkt wel of hij zo bezig is geweest om een programma zonder begin en eind neer te zetten dat alle onderdelen van het programma versneden zijn om dat doel te onderstrepen. De zaal krijgt geen kans om op de leuke elementen te reageren, want gelijkt komt een haal onder uit de kan voorbij. De eerste liedjes zijn leuk, daar geen twijfel over. Maar ik krijg sterk de indruk dat Alex met deze voorstelling wil shockeren… en dat pikt de zaal niet. Halverwege is hij de zaal dan ook kwijt en klapt het instinctief als het programma is afgelopen. Hij is wel de enige deze avond die zingt of zelf muziek maakt.

De eerste avond was wat mij betreft de avond van de open deuren en gaan voor de makkelijke lach. Jammer maar waar … 3 down, nog 6 te gaan.

Patrick Deters
www.cameretten.nl

Categorie: Festivals | Meer over: , , , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.