www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

Annie MG Schmidtprijs voor Ik Heb Een Man Gekend

Annie MG Schmidtprijs 2014

De Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied van het jaar 2014 voor het lied ‘Ik Heb Een Man Gekend’ is uitgereikt aan het duo Yentl en De Boer, bestaande uit Yentl Schieman en Christine de Boer.


Heb je Spotify? Dan is het lied ook hier te beluisteren.

Het bekroonde lied is afkomstig uit het theaterprogramma ‘De Meisjes’ waarmee Yentl en De Boer dit seizoen nog enkele keren in het theater te zien is. In 2013 wonnen de dames de jury en publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival. In 2014 verscheen hun debuutalbum, getiteld ‘De Plaat’. Schieman en De Boer maken ook deel uit van het liedjescollectief ‘Het Nieuwe Lied’.
www.yentlendeboer.nl
Zwartekat.nl: Yentl en De Boer

Ik Heb Een Man Gekend

Ik heb een man gekend
Die importeerde bio-ethanol
Dat is brandstof, maar dan milieubewust
Je kunt er ook mee racen
Daarvoor zijn speciale races
Milieubewust
Dat weet ik dus

Ik heb een man gekend
Die had een restaurant
Dat valt of staat bij goeie koks
Een mooi stukje vlees moet je niet te lang braden
En vis dat eet je bijna rauw
Dat weet ik nou

Ik heb een man gekend
Die recenseerde films
Er zijn zeven delen van The Fast and the Furious
Deel drie gaat over vriendschap
Dat is het beste deel
Zorg dat je die eens ziet
Dat wist ik niet

Ik heb een man gekend
Die dronk alleen maar goede whiskey
Alleen maar Ierse, Schotse dronk hij niet
Het verschil proef je dus
Door de rokerige afdronk
Dat noem je het boeket
Nu weet ik het

Ik heb een man gekend
Die hield van Camembert
Een witschimmel van rauwe koemelk
Dat komt dus ook uit Camembert
Daarom heet het Camembert
Het is absoluut niet hetzelfde als Brie
Dat wist ik nie

Ik heb een man gekend
Die zei dat yoga verbinding betekent
En of ik het weleens geprobeerd heb
Omdat dat goed voor jou zou zijn
Want je chakra’s zitten dicht
Vandaar je trage energie
Dat wist ik nie

Ik heb een man gekend
Die kon in één minuut
Alle Amerikaanse staten opnoemen
Hij kwam zelf uit Michigan
Dat ligt in het noordoosten
En is een soort van Indiaans voor groot meer
Weet ik dan weer

Ik heb een man gekend
Die zei dat het in Alabama
Verboden is om een valse snor te dragen
Je mag geen valse snor op naar de kerk
Dan maak je mensen aan het lachen
Dus die valse snor die mag niet meer
Weet ik dan weer

Ik heb een man gekend
Die zei dat Mozart eigelijk Theophilus heette
Dat is Grieks voor vriend van god
En in het Latijn is dat Amadeus
Dat heeft hij zelf vertaald
Maar hij zei liever Amadé
Dat neem ik mee

Ik heb een man gekend
Die zei dat Elvis nog leeft
In een dorpje ergens in Mexico
Hij treedt daar ook nog op
Voor een vaste schare fans
Hij leeft daar in een flat
Nu weet ik het

Ik heb een man gekend
Die heeft een hele avond
Over het woord Bed gepraat
Want het leuke aan het woord Bed
Is de vorm van een bed
Kijk het woord Bed
Heeft ook de vorm van een bed
Nu weet ik het

Ik heb een man gekend
Die noemde zichzelf Iron Man
Die was ook fan van Iron Man
Hij had ook een pop van Iron Man
Die heb ik uit de verpakking gehaald
Dan is zo’n pop dus niets meer waard
Wist ik niet uiteraard

En toen kwam jij
En eigenlijk hebben we niet eens zoveel gepraat
En toen kwam jij
En ik zei: Hoi! Ik schrijf liedjes, wat doe jij?
En jij zei: Hoi, ik ben ’m dan, die man die jij niet in één couplet vatten kan

De Annie M.G. Schmidtprijs wordt in samenwerking met de Vereniging Buma georganiseerd en sinds 1992 jaarlijks uitgereikt aan de tekstschrijver, componist en uitvoerend artiest (in die volgorde) van het mooiste theaterlied van het voorafgaande theaterseizoen.

De winnaars ontvangen 3.500 euro en een bronzen borstbeeld van Annie M.G. Schmidt gemaakt door Frank Rosen. De jury van dit jaar bestond uit componist Cor Bakker, zangeres Marjolijn Touw, schrijver en cabaretier Frans Mulder en Jacques Klöters (voorzitter).

Juryrapport

De jury heeft het zwaar gehad dit jaar. Omdat er dit keer zoveel goeie inzendingen waren. De tijd van de piepende cassettebandjes is voorbij, de tijd van de hompiekurrekie muziek en de 3 kampvuuraccoorden is geweest. Men heeft er voor doorgeleerd, heeft theaterschool, conservatorium of tekstschrijfles gehad.

maar de jury heeft het zwaar gehad dit jaar. En de voorjury ook. 160 liedjes moesten ze beoordelen, daar bleven er 18 van over die wel een kans maakten. Goeie liedjes, goed gezongen, met goeie teksten en leuke muziek waar Annie Schmidt en Harry Bannink ook aardigheid in gehad zouden hebben.

Dit jaar niet weer een weemoedig liefdeslied vonden we. Moesten we niet weer eens een sterk politiek statement laten doorklinken in deze barre tijden? Een lied uitkiezen dat de spijker recht op de kop slaat? Ja maar het mag niet teouderwets zijn en er moet muzikaal toch ook wel wat te beleven zijn.

Maar moeten we niet een beetje buiten de geijkte kleinkunstkaders denken, mag het wat jonger allemaal, wat meer uit het hart, wat gekleurder, wat ritmischer. Ja maar het moet geen slap gerijm zijn en we moeten het wel kunnen verstaan en is het wel in een theaterprogramma te horen geweest in het afgelopen seizoen?

De jury heeft het zwaar gehad dit jaar. Maar elke keer als ze een lied opnieuw beluisterde, greep ze daarna terug naar een bepaald liedje dat zich steeds weer opdrong en steeds opnieuw beluisterd werd. Ja het was wel kleinkunst, maar toch niet ouderwets, een liefdeslied, niet politiek? Het persoonlijke is ook politiek en er klonk wel een houding in mee, en ritmisch nou ja eigenlijk heel ritmisch en knap zelf geschreven, zelf gezongen, heel mooi ook en in een levendige afwisseling. Prachtige accoorden. Veel belovende mensen. Een nieuwe naam. Toekomst voor het theaterlied. Hier viel nog veel van te verwachten.

De jury heeft het makkelijk gehad, ze koos voor een heel goed lied : “Ik heb een man gekend,” van Yentl en De Boer.
foto: Buma Cultuur

Categorie: Prijzenfestival | Meer over: , , , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.