portret

terug

In de media: Joep Onderdelinden - 9 jan 2008
"In Worst is hij vooral een aangename verteller die niet per se op de grap mikt. Maar omdat hij af en toe zo onhandig is of zijn meer dan levendige fantasie de vrije loop laat, valt er veel te lachen. Onderdelinden sleept zijn publiek op beeldende wijze mee naar verschillende werelden zodat je aan het eind van de avond op safari bent geweest, tests hebt ondergaan bij de GGD, een verbouwing in je huis hebt meegemaakt en een grote storm waarbij heel Nederland is ondergelopen. Zijn zelfspot is heerlijk om naar te kijken. (..) 'Ik weet vanuit het toneel dat mijn kracht ligt in het vertellen. Dat heb ik in deze voorstelling uitgebuit. Ik begin te vinden wat mijn stiel is. In mijn vorige programma's was ik meer aan het pleasen, probeerde het vooral leuk te maken voor de mensen. Nu sta ik rustiger op het toneel. In een cabareteske toneelvertelling. (..) In deze voorstelling zit voor het eerst venijn en agressie, bijvoorbeeld naar domme mensen. Dat is iets wat ik bij mezelf nu meer toesta, denk ik. (..) Heerlijk om die woede te spelen trouwens, daardoor schuurt 'Worst' af en toe en dat geeft het weer een extra dimensie. (..) Uiteindelijk ben ik geen cabaretier. Daarvoor vind ik te veel facetten van het vak leuk. Ook achter de schermen. Zolang ik de mogelijkheid heb om alles te combineren doe ik dat. (..) Marketingtechnisch pak ik het vast niet handig aan, ik zit nu in de lift, dus eigenlijk zou ik meteen door moeten met een vierde solo. Maar ik heb auditie gedaan voor een toneelstuk en als ik het word, ga ik dat eerst doen.'"
'Theaterknuffel' door Rinske Wels, in: Trouw, 11 okt 2007

In de media: Joep Onderdelinden - 1 juni 2005
"De acteur (..) heeft in zijn tweede solo nauwelijks iets opmerkelijks te melden. Met cabaret heeft het programma niets van doen, de onderwerpen overstijgen nergens het cliche en het 'Ome Willem'-niveau is hoog. Maar wat je van menig theatermaker niet meer pikt (..) dat pik je dus wel van Onderdelinden, de amuseur. Hij brengt zijn 'onzin op een stokkie' op een allercharmantste manier. (..) voor je het weet ben je een uur verder. Waarin je meestal met een glimlach naar hem zit te kijken."
'Charmante onzin op een stokkie' door Ruud Buurman, in: Alkmaarsche Courant, 16 apr 2005

In de media: Joep Onderdelinden - 13 apr 2005
"Anderhalf jaar geleden verruilde Onderdelinden zijn acteurscarrière voor een cabareteske solovoorstelling met flinterdunne praatjes van particuliere aard. En ook zijn tweede programma bestaat vooral uit nietsverplichtende bedenkseltjes - nog even charmant en nog net zo licht van gewicht. Bovenal wil hij, denk ik, aardig gevonden worden. (..) Nu, in Strak, speelt hij echter ook een paar scènes die ik iets minder snel zal vergeten. (..) Joep Onderdelinden wekt opnieuw de indruk dat hij niets liever doet dan zo - met een handjevol losse ideetjes - een soloprogramma te spelen. Maar dat is ook deze keer wat weinig om werkelijk veel indruk te maken."
'Flinterdunne Onderdelinden' door Henk van Gelder, in: NRC Handelsblad, 6 apr 2005

In de media: Joep Onderdelinden - 2 feb 2005
"Zijn tweede programma 'Strak' is minder persoonlijk. 'Het gaat over de midlifecrisis van veertigers. Angst voor ouder worden. Je afvragen: is dit het nu of moet ik iets anders. Wil ik wel of geen kinderen.' Zelf heeft Onderdelinden er nóg geen last van. 'Ik sta wel anders in het leven dan voorheen. Ik zeg niet meer op alles 'ja' en doe de dingen die ik leuk vindt. Voor mij geen carriere-move. Ik ben net lekker bezig.'"
'Joep Onderdelinde veertig en net lekker bezig' door Marion Groenewoud, in: Rotterdams Dagblad, 20 jan 2005
met dank aan: Bumme

In de media: Joep Onderdelinden - 30 jan 2004
Gemengde reacties op de voorstelling 'Joep' van Joep Onderdelinden.

"'Joep' -"gewoon zoals je het schrijft"- gaat over Joep Onderdelinden zelf. (..) De dingen die hij meemaakt, zijn kijk op de wereld en de evolutie en zijn grote wens om Hamlet te spelen vormen het uitgangspunt voor de voorstelling. Voortdurend komen in scenes flarden tekst van Shakespeares toneelstuk voorbij. (..) Onderdelinden zingt goed, hij danst prachtig, hij heeft een prettig uitstraling en hij kan raak typeren. (..) Onderdelinden speelt niet op de vette lach, maar hij doet ontwapenend zijn best het publiek een aangename avond te bezorgen. En dat lukt prima. Welkom bij de club van cabaretiers, er is best plek voor nog een Joep!"
'Hamlet in cabaretsaus' door Rinske Wels, in: Trouw, 26 jan 2004

"Joep is niet de gedroomde voorstelling geworden. Sterker, de solo stelt ronduit teleur. Het is van alles een beetje: Joep speelt sketches, zingt liedjes, haalt persoonlijke herinneringen op en improviseert met de zaal. Onderdelinden weet op de meeste vlakken niet te overtuigen. (..) Als hij zich meer op Hamlet had gefocust en zijn andere verhalen ermee in verband had gebracht, was de voorstelling sterker geweest. Nu missen veel onderwerpen urgentie (..) Het leukst is Joep als hij zijn absurde gedachtekronkels uitbeeldt. De energie spat ervan af als hij bijvoorbeeld naspeelt wat er gebeurt na de dood. (..) De bravoure slaat gedurende de voorstelling om in een onzekere houding - de respons valt ook wat tegen. Het publiek ziet uiteindelijk geen cabaretier, maar iemand die vreselijk zijn best doet om cabaretier te zijn."
'Als acteur is Joep komischer' door Merijn Henfling, in: Het PArool, 26 jan 2004
met dank aan: Bumme

In de media: Joep Onderdelinden - 21 maart 2003
Joep Onderdelinden is veelzijdig. Hij doet nu ook cabaret. BN/DeStem sprak met hem.
"Bij zijn voorstelling JOEP kan volgens de 'alleskunner' eveneens de vraag worden gesteld wat hij nu eigenlijk precies is. 'Ben ik een cabaretier die kan acteren of ben ik een acteur met een cabareteske inslag?' Joep Onderdelinden lijkt er zelf ook even over na te moeten denken. 'Cabaret is natuurlijk heel breed', peinst hij. 'Youp van 't Hek is een cabaretier, maar dat zijn Plien en Bianca ook. Wat ze doen, ligt alleen heel ver uit elkaar. Het verschil is, denk ik, dat de dingen die ik doe meer vanuit het acteren komen.' (..) feit blijft dat hij in een zeer kort tijdsbestek een bijzonder aardige voorstelling weet neer te zetten waarin hij het publiek dwingt te luisteren naar wat hij te vertellen heeft."
-Onderdelinden past niet in een hokje