www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
portret

Ruben & Nathan

Laatste nieuws
-al het nieuws over Ruben & Nathan

Bio.txt
Ruben Nicolai (Lanaken, 1975) en Nathan Vecht (Haarlem, 1977) vormen het cabaretduo Ruben & Nathan.

Op Koninginnedag 2002 maken Ruben & Nathan van een oude winkel in het centrum van Amsterdam, het kleinste theater van de hoofdstad: 31 zit- en 4 staanplaatsen. Hier spelen zij zeven keer hun programma Uitverbaasd.

Een half jaar later winnen Ruben & Nathan in het Nieuwe Luxor Theater te Rotterdam, de jury- en publieksprijs van het Cameretten festival. Sindsdien hebben ze de smaak te pakken. Uitverbaasd wordt meer dan 60 keer gespeeld in theaters door het land.

In februari 2004 starten de try-outs voor hun eerste avondvullende theaterprogramma Integere Types. De premiere is op 7 oktober 2004 in Theater Bellevue te Amsterdam.

In oktober 2005 maakt hun impresariaat bekend dat de heren stoppen als duo. Eind februari 2006 gaan ze ieder hun eigen weg.

Ruben Nicolai maakt nadien uit van 'De Lama's' en is actief als tv-presentator.

Verslag Cameretten 2002
"Ruben & Nathan openen met een drukke quizmaster, soms slecht verstaanbaar door het begeleidende pianospel. Wat volgt is een vermoedelijk eerbetoon aan Hans Teeuwen en Eric Koller, want het onverstaanbaar praten en een uitvallende microfoon lijken direct uit hun programma's overgenomen. Ook de crosstalk in interview-vorm komt ons bekend voor, maar door de strakke uitvoering is verder dit niet storend.

Het hoogtepunt van het optreden was een ongewoon staaltje publieksparticipatie. Het publiek werd duidelijk gemaakt dat ze toch wat beter hun best moesten doen om kans te maken op de publieksprijs. Wat volgde was geschuif met ondermaats presterend publiek, tot hilariteit van de rest.

De liedjes worden opvallend klassiek gebracht, met Nathan die piano speelt terwijl Ruben zijn hand op de piano laat rusten. Met een pastische love-ballad laten ze zien ook meer op het podium te kunnen bewegen.

Volgens de jury hebben Ruben & Nathan veel in hun mars en omschreef de act als sympathiek, maar gelikt en studentikoos. Ze weten het vertrouwen van het publiek te vinden en de interactie met de zaal getuigd van lef. De overgangen tussen de nummers zouden iets beter getimed moeten worden. Het onderhoudende programma zou iets meer eigen stijl mogen bevatten en ook iets gevaarlijker mogen, door dieper te zoeken."