portret

terug

In de media: Leon van der Zanden - 16 nov 2011
"In een goed gevulde schouwburg in Tilburg kreeg hij de lachers op zijn hand met zijn grappen, zijn alerte spel met het publiek en zijn soepele lijf. Maar daarmee kiest hij ook voor gemakkelijk succes en behagen. (..) Dat hij niet alleen bestelling heeft voor het lagere vermaak, maar ook verdieping zoekt (..) komt slechts sporadisch voorbij en blijft ondergeschikt aan de behoefte aan leukdoenerij. (..) De cabaretier is een Bekende Brabander die je een inkijkje gunt in zijn eigen keuken en vrolijk commentaar levert op zijn vrijgezellenbestaan. Vermakelijk, persoonlijk en plat tegelijk."
'In de ban van loltrapperij' door Henk Langenhuijsen, in: Eindhovens Dagblad, sept 2011

In de media: Leon van der Zanden - 9 okt 2011
"Ruim 800 mensen zitten klaar voor een mooie theateravond. Jammer genoeg weet Van der Zanden die avond niet te bieden: zijn stand-up comedy is overwegend van bedroevend laag niveau. Dat komt omdat de cabaretier voornamelijk flauwe en zeer clichématige comedy-onderwerpen aansnijdt in zijn conference. (..) De rode draad in Vruchtvlees is het liefdesverdriet van Van der Zanden. Hij had een relatie met een acrobate, dat ging uit en nu zit hij vrijgezel te wezen in zijn huiskamer. (..) Het dieptepunt van deze voorstelling vormt echter de imitatie die Van der Zanden geeft van twee zwaarbehaarde homomannen die seks met elkaar hebben in een sportschool. Als de cabaretier de zaal meedeelt dat hij dit tafereel in het echt heeft waargenomen (?) en dat hij het nu 'tot in detail' uit zal gaan beelden, denk je eerst nog: doe het toch gewoon niet, Leon! Maar Leon doet het toch. En dat is voor niemand leuk."
'Leon van der Zanden' door Joris Henquet, in: Volkskrant, 3 okt 2011

"Als hij het publiek bij zijn show betrekt is hij op zijn best, maar als het om monologen gaat, komt cabaretier Leon van der Zanden niet goed uit de verf. En hoewel zijn grappen, mimiek en lichaamstaal wel tot een lach leiden, zijn de onderwerpen wel erg makkelijk gevonden. (..) Op die momenten met zijn publiek, is Van der Zanden op zijn best. Hij kan goed improviseren, is adrem en snel van geest. Tijdens de momologen raakt hij het contact met de toeschouwers echter kwijt. (..) Er zit geen lijn in de show, het slingert heen en weer. Te flauw, te clichématig. Bij een show van 2 uur wil je ook wel wat verdieping, dat ontbreekt. De cabartier doet er goed aan wat meer diepgang te zoeken of de kleine zaal op te zoeken, waar hij zich continu kan bezighouden met het wel en wee van zijn publiek."
-lees het volledige artikel
'Vruchtvlees, Leon van der Zanden' door Malini Witlox, in: Universonline, 1 okt 2011

"'Veel vragen komen aan de orde in mijn voorstelling. Waar ben ik nou precies mee bezig? Wat vind ik belangrijk? Heb ik wel eens liefdesverdriet? Waar ben ik bang voor? Dat bespreek ik ook met het publiek.' (..) Anderhalf jaar geleden maakte hij al de eerste afspraken met een groep van zes mensen. Daar sprak hij om de twee maanden mee af en dan presenteerde hij drie kwartier nieuw werk. Zijn kritische publiek bestond uit een regisseur, twee komieken en zelfs een psycholoog. 'Die ontdekt de diepere lagen in het stuk. Wanneer ik het bijvoorbeeld drie kwartier over mijn moeder heb, zegt mijn psycholoog dat ik het k over mijn vader moet hebben.' Vervolgens vraagt Leon feedback aan zijn criticasters en dan gaat hij weer verder werken. Na zes sessies heeft hij genoeg materiaal om er een nieuwe show uit te destilleren."
'Leon van der Zanden klaar voor nieuwe show Vruchtvlees' door Bob Schellens, in: Omroep Brabant, 30 sept 2011

In de media: Leon van der Zanden - 30 dec 2003
"Van der Zanden is geen rasverteller, maar met behulp van zijn techniek en timing doet hij het niet onverdienstelijk. Met zijn sprookje over het lelijke personeel van de Aldi weet hij de lachers op de hand te krijgen. Hij is dan best boeiend en door zijn mimiek weet hij je ook enkele momenten echt mee te nemen naar de ondergrondse krochten van Aldi-supermarkten waar onheilspellende dingen gebeuren die, eenmaal weer wakker geschud, wel wat voorbij gaan aan de theatrale werkelijkheid. Maar boeien is niet het enige talent om een goede cabaretier te worden. Je moet ook iets te vertellen hebben. Iets wezenlijks, iets wat prikkelt, je confronteert, iets wat hout snijdt. Die pijler is in het begin niet zichtbaar of liever gezegd niet hoorbaar. (..) Veel scherper, gevaarlijker en vele malen interessanter is Van der Zanden op het moment wanneer hij vertelt over zijn oma die maar geen afscheid kan nemen. Ze rekt haar afscheid zo lang dat zelfs de kanker die ze heeft het niet meer weet en totaal is uitgewerkt. Zijn cynische commentaar (..) en bespiegelingen daaromheen, en vooral over het thema afscheid, hebben een niveau dat je doet denken aan Theo Maassen en Hans Teeuwen. Je zou willen dat hij dat kwellende narcistische cynisme. absoluut niet als een kopie van Maassen en Teeuwen, maar met zijn eigen filosofische talenten in de navolgende jaren inkleurt."
'Cabaret Van der Zanden doet nog geen pijn' door Wiggele Wouda, in: Friesch Dagblad, 27 november 2003
met dank aan: Bumme

In de media: Leon van der Zanden - 9 nov 2003
De Leeuwarder Courant was eind oktober te spreken over 'Hoerejong' van Leon van der Zanden:
"Een cabaretier die het publiek binnen dertig seconden op de maat van de muziek laat meeklappen, die heeft kwaliteiten." Toch is recensent Gerard Jager kritisch, met name over de steeds onderbroken verhaallijn:
"(Het) prachtige verhaal komt echter niet zo goed uit de verf, omdat het in tweeën is geknipt. De opgebouwde spanning verdwijnt meteen op het moment dat hij uit het verhaal stapt en met de zaal de diepere laag bespreekt.(..) De vele losse eindjes vallen niet altijd op het goede moment op de goede plek. Daardoor komen de kwaliteiten van dit jonge talent niet helemaal tot hun recht. Want dat Van der Zanden een publiek als geen ander kan bespelen met zijn ogen, zijn mimiek, zijn gebaren en zijn lichaamshouding, dat weten we na vijf minuten al."

In de media: Leon van der Zanden - 28 maart 2003
Het Brabants Dagblad heeft een artikel over Leon van der Zanden.
"Zijn timing is goed. Met zijn visueel ingestelde humor en absurde uitvergrotingen van een herkenbare werkelijkheid spreekt hij met name jongeren aan. Hoewel het een persoonlijk programma is, mist het nog wel diepgang."
-Helmondse fopneger blijft altijd 'cool'