nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

Van het boekenfront

In de serie ‘Pluche’ worden de mooiste teksten van de beste Nederlandse tekstschrijvers vastgelegd. In ‘Na de seksuele revolutie’ zijn de mooiste teksten van Guus Vleugel verzameld door Paul Blom, Hilde Scholten en Ton Vorstenbosch. Het boek is prachtig uitgevoerd en bevat naast inleidende teksten een uitgebreide verantwoording, bibliografie en discografie.

Vleugel begon zijn carriere begin jaren vijftig met het schrijven van kinderversjes in Het Parool en in 1952 publiceerde hij zijn eerste dichtbundel onder het pseudoniem Guus Valleide. Zijn studie Frans bleek meer een excuus voor een vertrek van het Zeeuwse Goes naar Amsterdam. Hij vernam dat Wim Sonneveld teksten zocht voor een nieuw programma en al snel was hij een van de succesmensen bij het ensemble. Van Sonneveld leerde hij het vak, maar het zou tot de jaren zestig duren eer Vleugel zijn ultieme vorm vond. Deze periode omvat dan ook de meeste teksten in de bundel.

In 1958 werd Lurelei opgericht, de mime-achtergrond werd al snel vergeten en met de komst van Jasperina de Jong en Guus Vleugel werd Lurelei één van de toonaangevende cabaret-groepen uit de jaren zestig. In zijn teksten gaf Vleugel een wonderlijke draai die een actueel probleem van een onvermoede kant lieten zien. De teksten waren weergaloos scherp en gingen veelal over de taboes uit die tijden als seks (‘Call girl’), het koningshuis (‘Arme ouwe’) en religie (‘God is niet dood’). Ook tijdloze onderwerpen als racisme (‘Nieuwe buren’) kwamen meesterlijk aan de orde.

Eind jaren zestig schrijft Vleugel voor Jasperina een musical, ‘De stunt’, maakt hij teksten voor de comedyserie ‘Rust noch duur’ waarin Jasperina de hoofdrol speelt en schrijft hij diverse losse teksten waaronder het titelstuk ‘Na sexuele revolutie’ voor de succesvoorstelling ‘Met blijdschap geven wij kennis’ van Gerard Cox en Frans Halsema. Al met al is het niet verwonderlijk dat de meeste teksten uit de bundel uit de jaren zestig komen.

In de jaren zeventig kwam Lurelei ten einde en ging Jasperina solo. De samenwerking met de familie Herfst kwam na de tweede Jasperinashow uiteindelijk tot een breuk. Bevatte deze shows nog klassiekers als ‘Roll another one’, ‘Het einde van de wegwerpcultuur’, ‘Abah-abortus’ en ‘Dobbe dobbe dobbe’, het showelement werd volgens Vleugel te overheersend ten koste van het satirische element. De breuk zou nooit meer gelijmd worden en Jasperina zocht haar heil bij andere tekstschrijvers als Ivo de Wijs. Vleugel raakte opnieuw in een diepe depressie en op initiatief van Annie MG Schmidt schreef hij samen met haar de musical ‘Je moet er mee leren leven’. In 1978 ontmoette Vleugel zijn toekomstige levenspartner Ton Vorstenbosch, hetgeen een einde aan de periodes met zware depressies betekende en samen met Vorstenbosch schreef hij een aantal toneelstukken. In 1979 stelde hij samen met Frans Halsema diens nieuwe solovoorstelling samen, Vleugel kreeg de smaak van het cabaret weer te pakken en stelde in 1981 zijn eigen cabaret samen van beginnende cabaretiers. ‘Verwende krengen’ was echter geen succes, een poging van Vleugel om het oude Lurelei-gevoel weer op te wekken. Het zou ook de laatste cabaretteksten van Vleugel zijn. Het boek besluit met enkele teksten uit de musical ‘Mimi Crimi’.

Na de seksuele revolutie – ISBN 90-388-7446-4

Categorie: Van het boekenfront | Meer over: , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.