www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

In de media: William Boeva, Jan Jaap van der Wal, NUHR, Veldhuis en Kemper, Jochen Otten, Het Nieuwe Lied, Lennaert Nijgh theaterconcert

uit de kattenbak‘In de media’: Zwartekat duikt de bladen in.

De afgelopen week recenseerde Jacques d’Ancona de voorstellingen van Pepijn Schoneveld en Oeloek voor Dagblad van het Noorden tijdens de try-outfase. Aangezien we daar principieel op tegen zijn, zullen deze recensies – goed of slecht, met of zonder instemming van de artiest – niet worden gedeeld.

Dit keer: recensies voor William Boeva, Jan Jaap van der Wal, NUHR, Veldhuis en Kemper, Jochen Otten, Het Nieuwe Lied, Lennart Nijgh theaterconcert.

William Boeva met ‘Reset’ in Theaterkrant: “Hij is geen volleerd stand-up comedian. Maar je leert wel iemand kennen op een avond bij Boeva. Het leven dat hij leidt, is voor de meeste theaterbezoekers onvoorstelbaar. Als hij praat over zijn Japanse toilet met kontdouche en föhn alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, gaat er een wereld voor je open. Dan zien we Boeva op zijn best.” ★★★
16 jan 2018

Recensies voor Jan Jaap van der Wal met ‘Schoon’.

De Morgen: “(..) om goed te zijn mocht het gerust wat kritischer. (..) We veren hoopvol recht als Van der Wal een volgend onderwerp aansnijdt: is er dan echt niets ‘achterlijks’ aan Vlaanderen? Nu komt het, denken we. Helaas, niets daarvan. Het enige waar Van der Wal zich aan ergert, is stoofvleessaus en de depressieve presentatiestijl op Klara. Serieus? Daarna volgt nog een samenvattende ode aan Vlaanderen en dan opeens is de show afgelopen, na een uur en een kwartier. Waar is de snedige Van der Wal met zijn harde grappen? Laten we zeggen dat we op onze honger blijven zitten, ondanks de stoofvleessaus.” ★★
15 jan 2018
De Standaard: “(..) spot zou zomaar hoon kunnen worden. Daar hoedt Van der Wal zich dus voor. Het laatste wat een comedian mag verliezen, is de sympathie van het publiek, en daar zijn wij, Vlamingen, toch al redelijk spaarzaam mee. Zeker als het om een cynische Hollander gaat. (..) Het is superieure stand-upcomedy van een ervaren rot in het vak, met werk zat in Nederland, die toch de moed heeft gehad om buiten zijn comfortzone te stappen en een heel nieuw publiek aan te boren.” ★★★★
15 jan 2018
Knack Focus: “Het is een voorstelling geworden met veel liefde voor onze contreien, af en toe een raar dialect en een ongemakkelijk staartje.” ★★★
15 jan 2018 (betaalmuur/registratie verplicht)

NUHR met ‘Alle 30 NUHR’.

Volkskrant: “Het oeuvre overziend zit er inderdaad veel kolder tussen, maar door de jaren heen werd deze groep steeds meer specialist in het vatten van de tijdgeest. Veel van die sketches blijven ook nu nog overeind (..) Wat bovenal opvalt, is dat het allemaal zo strak wordt uitgevoerd, met sterk spel over de hele linie en zorgvuldig gebruik van decorstukken, licht en muziek. Opnieuw bewijst NUHR de meerwaarde van groepscabaret: je treft er zoveel meer energie en dynamiek dan bij een solist. Deze vier mannen halen het beste in elkaar naar boven.” ★★★★
16 jan 2018
Theaterkrant: “Veel materiaal van NUHR blijkt tijdloos te zijn en dat is een topprestatie. (..) Er is een stevige dosis onbekommerde lol en slapstick in het programma gestopt. Is het afgelopen met NUHR? Misschien wel, maar we zijn nog niet van deze gasten af. Gelukkig maar. Ze zijn alle vier met nog veel andere solo- en groepsactiviteiten bezig. Maar als NUHR is dit verzamelprogramma een waardig toetje geworden.” ★★★★
14 jan 2018

Veldhuis en Kemper met ‘Geloof ons nou maar’.

Theaterkrant: “Om de oppervlakkige nieuwsflitsen van Veldhuis af te wisselen, zorgt Kemper voor het filosofisch engagement. Hij heeft afgelopen jaar een hartinfarct gehad, ‘een schampschot’. (..) Zo blijven ze allebei aan de oppervlakte steken. Waar ze elkaar hadden kunnen aanvullen om onderwerpen echt van verschillende kanten te belichten, volgen ze elkaar op in individuele momentjes. (..) Kemper stelt voor dat ze elkaar eens diep in de ogen kijken. Net als in Marina Abramovic’ The Artist is Present (2010). Vaste prik voor elke kunststudent en enkele geluiden van herkenning gaan op in de zaal.” ★★★
12 jan 2018
AD: “Dat resulteert in een breekbaar verhaal waarin de beide kleinkunstenaars elkaar (op)recht in de ogen willen kijken. Die theatrale sensitivitytraining van twee worstelende veertigers geeft de voorstelling een fijne gelaagdheid (..) Wat blijft is een prettige, soms confronterende herkenbaarheid, altijd ingebed in humor (..) Dat de cabaretiers meer dan ooit zichzelf zijn, maakt deze voorstelling tot een van hun beste van de afgelopen vijftien jaar.” ★★★★★
14 jan 2018

Jochen Otten met ‘Troosten’ in Theaterkrant: “Als hij iets voelt, doet hij er niets mee. Dat kropt zich op in zijn onderbuik. Met Troosten breekt Otten een lans voor de emotioneel onbeschikbare man. (..) De druk pratende Jochen Otten hanteert een ijzersterke stand-up stijl. Zijn hardste grappen zijn intelligent ingekleed in de context (..) Het hoogtepunt van de avond is zijn waterdichte comedyriedel waarin hij grote politieke problemen koppelt aan emotioneel onvermogen.” ★★★★
14 jan 2018
NB: deze recensie geeft vrijwel de gehele voorstelling weg, daardoor kunnen we niet aanbevelen om op de link te klikken!

Nieuwe Lied in Het Parool: “Kiki Schippers en Flip Noorman vormen binnen de huidige groep de natuurlijke leiders. Ze zijn het verst in hun ontwikkeling, hebben de sterkste podiumpersoonlijkheden en ze beschikken domweg over het meeste talent. Haar vermogen en bereidheid om alles wat ze op haar hart heeft met een doffe dreun op het toneel te smijten, maken Schippers tot één van de interessantste kleinkunstenaars van haar generatie. (..) Dat duistere, dat schurende, vind je nog sterker terug bij Noorman.”
6 jan 2018 (blendle)

Lennaert Nijgh theaterconcert met ‘Een tip van de sluier’ in Dagblad van het Noorden: “Het theaterconcert dat nu loopt, is trouwens geen slijmerig eerbetoon met de hoed in de hand, maar een collectie nummers aan het snoer van de kleurrijke verhalen die hij opgooide. Pakhuizen vol materiaal dus. (..) Massa’s foto’s en slordig getypte teksten uit de privéarchieven completeren op het achterdoek het portret, inclusief de sonnetten en de columns die Nijgh op papier kalkte. Er is werk van gemaakt, zonder te vervallen in een belastende, nostalgische reproductie van de hits.” ★★★★
6 jan 2018

Blendle is een website waar tegen geringe bedragen artikels uit kranten en tijdschriften kunnen worden gekocht. Met regelmaat deelt de Zwartekat-redactie columns en artikels met en van cabaretiers en comedians.
Zwartekat op Blendle

Categorie: In de media | Meer over: , , , , , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.