www.zwartekat.nl - Verzamelpunt voor cabaret en stand-up comedy
nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

In de media: Emilio Guzman, Bas Birker, Herman in een bakje geitenkwark, Wouter Deprez, Han Solo, NUHR, Jasper van Kuijk, Bert Gabriëls, Katinka Polderman, Thijs Kemperink

uit de kattenbak‘In de media’: Zwartekat duikt de bladen in.

Dit keer: recensies voor Emilio Guzman, Bas Birker, Herman in een bakje geitenkwark, Wouter Deprez, Han Solo, NUHR, Jasper van Kuijk, Bert Gabriëls, Katinka Polderman, Thijs Kemperink.

Emilio Guzman met ‘Kom dan’.
Het Parool: “We gaan er allemaal aan. Een erg passief uitgangspunt voor een cabaretprogramma, dat daardoor ook nooit helemaal van de grond komt. (..) Wél aardig is de
metafoor van Don Quichot. Guzman vergelijkt hem met Trump, iemand die windmolens best voor reuzen zou kunnen aanzien, maar ook impliciet met zichzelf, een stuntelige idealist die het niet zo goed meer weet.”
23 jan 2018 (blendle)
Theaterkrant: “Emilio Guzman laat het dit keer behoorlijk uit zijn handen glippen. Zijn verhalen over zijn angsten en twijfels over de wereld en zijn vermogen om daar samen met zijn vriendin een kind op te zetten, komen zelden voorbij de clichés. Die wil je juist van een scherp cabaretier niet horen.” ★★
23 jan 2018

Bas Birker met ‘Je moeder’.
De Standaard: “Het premièrepubliek in Merksem was helemaal mee. We hebben als Vlamingen gelukkig ook zelfspot. Tot ze onze helden besmeuren. (..) De snelle interactie met het publiek leverde enkele onweerstaanbare improvisaties op. Weinig Vlaamse komieken die de stijl en attitude van pure standupcomedy zo dicht benaderen als deze nieuwe Belg.” ★★★★
23 jan 2018 (blendle)
Knack Focus: “‘Je moeder!’ van Bas Birker: comedy met kans op alternatieve feiten” ★★★★
22 jan 2018

Herman in een bakje geitenkwark met ‘Verplicht spelen’.
Trouw: “Herman in een bakje geitenkwark is al met al een sympathieke groep, die uitblinkt in muzikaliteit en die af en toe zorgt voor verrassende vondsten, maar om een hele avond te kunnen boeien, is het te weinig.” ★★★
23 jan 2018
Volkskrant: “Anderhalf uur lang gekke geluidjes maken op een podium; bij cabaretgroep Herman in een bakje Geitenkwark denkt men dat hiermee een theateravond gevuld kan worden. (..) hoewel minder seksgerelateerd, zit ook Verplicht spelen vol met flauwiteiten en jongenshumor (..) Alleen bij het geestige vierstemmige lied over de zegeningen van de grondwet is er even een opleving.” ★★
22 jan 2018
Theaterkrant: “Deze show is duidelijk minder melig van toon dan hun vorige werk en poogt het publiek te ontroeren en verwonderen. Dat lukt regelmatig, maar niet altijd. (..) Hoewel Verplicht spelen veel sterke momenten kent, mist de show als geheel een krachtige lijn. (..) Het is de mannen gelukt om voorbij de puberale grappen te komen, maar met wat daarna komt – het vertellen van bijzondere verhalen, het bespreken van de grotere levensthema’s – lijken ze nog te worstelen.” ★★★
20 jan 2018

Jasper van Kuijk met ‘Janus’.
Volkskrant: “Jasper van Kuijk wil álle actuele kwesties behandelen, maar is pas echt scherp als hij grappen maakt over zijn eigen vakgebied. Ook het slotpleidooi is mooi, over hoe het oververhitte debat tot rust kan komen. Misschien had Van Kuijk zijn ambitie beter iets kunnen bijstellen, en in plaats van alle hete actuele hangijzers te behandelen juist iets meer de tijd kunnen nemen om de eigenzinnigere items uit zijn show uit te diepen.” ★★★
23 jan 2018
NRC: “In zijn vierde avondvullende voorstelling Janus probeert Jasper van Kuijk de wereld van twee kanten te bekijken om uit zijn gematigd linkse filterbubbel te komen. Hij houdt een pleidooi voor ‘radicale nuance’ (..) Helaas blijkt Van Kuijk te gehecht aan het midden om écht radicale standpunten in te nemen. (..) Door de slimme dwarsverbanden tussen het eerste en tweede deel blijft Van Kuijks gedachte-exercitie bovendien tot het eind toe boeien, ook al stelt de politieke inhoud ervan teleur.” ★★★
22 jan 2018
Theaterkrant: “Janus is een les maatschappijleer van een docent die om de tien minuten wel een kwinkslag in de aanbieding heeft, maar die de leerlingen echt niets, maar dan ook helemaal niets nieuws weet te melden. Een aardige, redelijke vent hoor, die docent, maar wat levert het uiteindelijk op als je die les in het theater geeft? Open deuren, vlees noch vis, lauwe thee, en uiteindelijk dus heel veel gapen.” ★★
21 jan 2018

Wouter Deprez met ‘Levend & Vers’.
De Standaard: “En toch draait het allemaal rond één zinnetje, het zinnetje dat wij als Vlamingen toch o zo moeilijk kunnen uitspreken tegen onze ouders. Het is een van de vele herkenbare elementen in deze rijkgeschakeerde voorstelling, een breugeliaans fresco van alles wat het familieleven hard, grappig en ondoorgrondelijk kan maken. Met in het midden een echte rasverteller die zich ook de humor en technieken van stand-upcomedy helemaal eigen heeft gemaakt. Soms laat zijn publiek tranen van het lachen, soms van pure ontroering. Levend en vers is de beste voorstelling die Wouter Deprez al gemaakt heeft en een mijlpaal in de geschiedenis van het Vlaamse theater.” ★★★★★ (5!)
22 jan 2018 (blendle)
Knack Focus: “Wouter Deprez bouwt een foefelfeestje in ‘Levend en vers'” ★★★★
22 jan 2018

Han Solo met ‘Jubilee’ in Knack Focus: “Han solo vloekt en flirt zich doorheen zijn ‘Jubilee'” ★★★
21 jan 2018

NUHR met ‘Alle 30 NUHR’ in NRC: “NUHR schetst met deze jubileumvoorstelling een mooi tijdsbeeld: oudere sketches over het zerotolerancebeleid bij de politie worden afgewisseld met hedendaags commentaar op bizarre dieetwensen. (..) Het enige minpuntje van deze vrolijke jubileumvoorstelling is dat bijna tweeënhalf uur zonder pauze wel een erg lange zit is.” ★★★★
21 jan 2018

Bert Gabriëls met ‘Gelukzoeker’ in Theaterkrant: “Goed thema, geluk. Juist omdat iedereen tegenwoordig de impliciete opdracht krijgt om daar hysterisch achteraan te rennen. (..) Gabriëls maakt die geluksmaffia een beetje belachelijk, net zoals geluk halen uit je relatie of uit religie. (..) Zijn stijl ligt ergens tussen energiek en ADHD in. Soms wat expliciet, maar het werkt wel. Gelukzoeker is een vaardig, vakkundig programma, dat wat tam is voor liefhebbers van scherpe randjes, onverwachte wendingen en (Vlaams) absurdisme.” ★★★
20 jan 2018

Katinka Polderman met ‘Polderman tiert welig’ in De Standaard: “Elk woord, elk gebaar, elk muziekje, elke licht- of videoprojectie zit precies juist. En elke snedige grap natuurlijk, telkens op een moment dat je het niet meer verwacht, telkens harder, brutaler, absurder of ingenieuzer dan je deze aardige vrouw toedicht. (..) Polderman komt vaak en graag naar Vlaanderen en weet intussen hoe ze het ons naar de zin kan maken. Ook al weet je met haar natuurlijk nooit.” ★★★★
20 jan 2018
20 jan 2018 (blendle)

Thijs Kemperink met ‘Bonje’ in Theaterkrant: “Vooral uit de grapjes die hij uithaalt met anderen spreekt een speelse verbeeldingskracht. (..) De grapjes werken op de lachspieren, maar zijn niet allemaal verfrissend of origineel. Leuke anekdotes over kamperen in de regen, advies over hoe je de spanning in een relatie houdt en tukkers die niet hardop lachen als ze genieten: Kemperink blijft binnen de gebaande paden.” ★★★
20 jan 2018

Blendle is een website waar tegen geringe bedragen artikels uit kranten en tijdschriften kunnen worden gekocht. Met regelmaat deelt de Zwartekat-redactie columns en artikels met en van cabaretiers en comedians.
Zwartekat op Blendle

Categorie: In de media | Meer over: , , , , , , , , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.