nieuws  voorpagina | archief | volg ons via twitter.com/zwartekat Instagram Spotify Twitter Facebook Youtube
Nieuws

In de media: Bert Visscher, Jochen Otten, Han Solo, Veldhuis en Kemper, Sara Kroos, Klein Orkest, Eva Crutzen, Freek de Jonge, Pepijn Schoneveld, Paulien Cornelisse

uit de kattenbak‘In de media’: Zwartekat duikt de bladen in.

Dit keer: recensies voor Bert Visscher, Jochen Otten, Han Solo, Veldhuis en Kemper, Sara Kroos, Harrie Jekkers en Klein Orkest, Eva Crutzen, Freek de Jonge, Pepijn Schoneveld, Paulien Cornelisse

Bert Visscher met ‘Hij wordt vanzelf moe’ in NRC: “Eigenlijk zijn de voorstellingen van Bert Visscher heel voorspelbaar. Als hij met een oud pruttelend autootje het toneel op komt rijden, wéét je al dat dat autootje straks niet meer wil starten. Des te knapper is het dat Visschers vaste formule nog altijd werkt. Dat komt doordat zijn dunne verhaallijntjes vooral als uitgangspunt dienen voor allerlei komische terzijdes. (..) Soms maakt Visscher het wel erg bont met belegen moppen over vrouwen (..) Toch vergeef je Visscher zijn flauwe grapjes over vrouwen. Het tempo van de voorstelling ligt hoog en de meligheid werkt aanstekelijk.” ★★★★
11 feb 2018

Jochen Otten met ‘Troost’ in Het Parool: “Otten (toont) zich in Troosten feller en assertiever dan ooit. Zonder daarbij aan kwetsbaarheid in te boeten. Emotioneel onbeschikbaar noemt hij zichzelf. (..) Troosten gaat over blokkades, het wegstoppen van gevoelens, angsten of doemscenario’s. Otten zoekt de humor meestal dicht bij huis, maar koppelt die hier en daar wel slim aan actuele vraagstukken. (..) Er vliegt nog weleens een grap uit een veel te flauwe bocht.”
7 feb 2018 (blendle)

Han Solo (Han Coucke) met ‘Jubilee’ in De Standaard: “Coucke dwingt je bijna om een standpunt in te nemen en om na te denken over de rol van humor in de maatschappelijke verhoudingen. (..) Het verhaal is opgebouwd rond enkele van de beste scènes uit eerdere voorstellingen. Han Solo geeft af op de Franse cultuur. Han Solo in het bejaardentehuis. Han Solo zoekt een bruid in Afghanistan. Han Solo imiteert bazige vrouw. De passages zeggen zo mogelijk nog meer over ons tijdsgewricht dan toen de comedian ze voor het eerst opvoerde.” ★★★★
5 feb 2018 (blendle)

Veldhuis en Kemper met ‘Geloof ons nou maar’ in Dagblad van het Noorden: “Geloof het of niet, aan nog niet geheel uitgewerkte patronen verlenen Veldhuis & Kemper inderdaad de nieuwe impuls waarmee ze vooruit kunnen. Terwijl ze een origineel decor van stoelen aanslepen, richten ze een scala aan komische taferelen aan. Allebei met gekke notities over hun verontwaardiging en hun irritatiedrempel, beurtelings in de wachtkamer of op een parkeerhaven. Met Remco in onnavolgbaar knappe imitaties en Richard in zijn exploderende boosheid.” ★★★
5 feb 2018 (blendle)

Sara Kroos met ‘Zonder verdoving’ in Dagblad van het Noorden: “Ach ja, pech en kleine ongelukjes in overvloed. Sara Kroos hakt een facet als zelfmoord doormidden. Ze lijdt liever de pijn die alles goed maakt. Ieder heeft zo zijn eigen verdoving, immers. Daarom is ze tegen hardlopen, stoppen met roken en alcohol. Enfin, bewonderd en op een voetstuk gezet, kan het mis gaan. Over haar psychose, de depressie, de medicamenten en de opname op de crisisafdeling van een ‘zorgboerderij voor gevorderden’ – de psychiater aan huis – gaat het verhaal uit 2016. Zo hartverscheurend en confronterend verteld, dat de kokende pot stil valt, in het besef dat demonen hebben toegeslagen. Een ontzagwekkend sterke finale.” ★★★★
5 feb 2018 (blendle)

Harrie Jekkers met Klein Orkest in Volkskrant: “Het fijne aan dit opgewekte en nostalgische theaterconcert is dat Jekkers tussen de liedjes door uitgebreid de tijd neemt om de geschiedenis van zijn bandje uit de doeken te doen. De charismatische verteller Jekkers heeft een reeks geestige anekdoten verzameld over zijn ‘rare bandje’, dat ‘links, maar toch leuk’ was.” ★★★★
6 feb 2018

Eva Crutzen met ‘Opslaan als’.
Theaterkrant: “Met Eva Crutzen op het podium zul je je niet gauw vervelen. Stevige songs, persoonlijke verhalen en komische types wisselen elkaar in hoog tempo af. Te midden van een dynamisch decor van een enorm langwerpig, gekreukeld vel papier waarop videoanimaties worden getoond, houdt de cabaretière de energie continu hoog. Dat levert een buitengewoon spannende en pakkende voorstelling op.” ★★★★
4 feb 2018
NRC: “Eva Crutzen is één van de meest getalenteerde cabaretiers van haar generatie. (..) In haar derde programma is Crutzen persoonlijker en ook dat blijkt haar goed af te gaan. Opslaan als gaat over herinneringen die je niet meer hebt of die je juist liever kwijt zou zijn. In een strakke regie van Wimie Wilhelm plaatst ze twee verhalen tegenover elkaar: het verhaal van haar te jong overleden moeder aan wie ze nauwelijks herinneringen bewaart en het verhaal van een ex-vriendje dat ze juist liever zou vergeten.” ★★★★★ (5!)
4 feb 2018
AD: “Haar observaties zijn scherp, snedig en humoristisch. Haar personificatie van de pseudo-spirituele cursusleidster met Limburgse tongval Isabelle is ongemeen grappig – de dronken lellebel die volgt een verrukkelijke typering: rijk tot in het kleinste detail. De grote kracht van Crutzen is haar onbeschaamdheid” ★★★★★ (5!)
4 feb 2018
Volkskrant: “Haar nieuwe voorstelling is niet zo goed als de vorige, maar in het slotdeel zitten gelukkig weer wat echte Eva Crutzenscènes. Verrassend, modern vorm-gegeven en energiek gespeeld. Zo zien we haar cabaret het liefst.” ★★★
5 feb 2018

Freek de Jonge met ‘Ben ik een Zeeuw?’ in Theaterkrant: “Ook al was hier geen sprake van een geoliede Freek-show, en kampte De Jonge met stemproblemen, er viel ook voor een niet-Zeeuw genoeg te genieten. Vooral van een verrassend verhaal waarin Freek een avontuur op de Schelde laat samenkomen met het angstaanjagende gestuntel van Donald Trump.” ★★★
4 feb 2018

Pepijn Schoneveld met ‘Stante Pede’ in NRC: “Schoneveld maakt persoonlijk cabaret, dat nooit therapeutisch wordt omdat hij persoonlijke ontboezemingen combineert met gekke gedachtesprongen. Op de beste momenten heeft zijn eerlijkheid een tragikomisch effect (..) Maar op veel momenten blijft zijn vierde programma Stante Pede te oppervlakkig (..) Toch is Stante Pede amusante (sic). Dat komt vooral door Schonevelds sterke timing en soepele publieksinteractie.” ★★★
5 feb 2018

Paulien Cornelisse met ‘Om mij moverende redenen’ in Dagblad van het Noorden: “Paulien Cornelisse in haar vierde – haar beste – programma. (..) Haar voorstelling is een vrijwel constant boeiend netwerk van observaties en concreet vormgegeven associaties. Daarin overheerst hilarische verbazing meer dan de aanzet tot filosofie.” ★★★★
31 jan 2018 (blendle)

Blendle is een website waar tegen geringe bedragen artikels uit kranten en tijdschriften kunnen worden gekocht. Met regelmaat deelt de Zwartekat-redactie columns en artikels met en van cabaretiers en comedians.
Zwartekat op Blendle

Categorie: Divers | Meer over: , , , , , , , , , ,
Richard van Bilsen. Eindbaas Zwartekat.nl.