Dit keer: recensies voor Stefano Keizers, Oeloek, Emilio Guzman, Theo Nijland.
Recensie: Stefano Keizers met ‘Erg heel’.
Volkskrant: “(..) niets gaat zoals je verwacht, elke theaterconventie wordt binnenstebuiten gekeerd. Dat levert een voorstelling vol verrassingen op, en waarin het geduld van het publiek op de proef wordt gesteld. (..) Deze dwarsligger gaat vast nog veel betere voorstellingen maken. Voorlopig kijken we geboeid naar een kunstproject in ontwikkeling.” ★★★
–29 jan 2018
Trouw: “Wat is dit? Valt hierom te lachen? Moeten we dit pikken? Vergeet bij Keizers wat u weet van de conventies van een cabaretvoorstelling, want hij sloopt ze stuk voor stuk met veel genoegen. (..) dit vind je geweldig of je verafschuwt wat hij doet. (..) Ik vond het meesterlijk. Wie wat wil meemaken, spoedt zich naar het theater.”
–29 jan 2018
NRC: “Erg heel is het meest indrukwekkende cabaretdebuut in jaren en een van de beste voorstellingen van dit seizoen. (..) In Erg heel test Keizers op alle mogelijke manieren het uithoudingsvermogen en de grenzen van zijn publiek (..) Maar Keizers alleen ontregelend noemen doet hem eigenlijk tekort, want deze voorstelling is ook een intelligente deconstructie van het zogenaamd ontregelende cabaret.” ★★★★★ (5!)
–28 jan 2018
Theaterkrant: “Genialiteit en gekte liggen dicht bij elkaar. Erg heel balanceert voortdurend op de dunne grens tussen die twee. (..) De show als geheel vertelt geen coherent verhaal. Dat zou ook niet passen bij het soort theater dat Keizers wil maken. Tegelijkertijd zit zijn programma vernuftig in elkaar (..) en toch knaagt er iets. Want is ontregelen alleen wel genoeg om een relevante voorstelling te maken? En trapt de recensent niet juist met open ogen in de val wanneer hij deze show louter om zijn experimentele karakter de hemel in prijst?” ★★★★
–28 jan 2018
Oeloek met Droeftoeters in Theaterkrant: “Vanaf het startschot, als de dame en drie heren van Oeloek een wild jazznummer van een bigband mimen, raast er een wervelwind door de zaal. Goddank, er zijn een paar momenten van betrekkelijke luwte, maar eigenlijk is het anderhalf uur windkracht 8 bij Oeloek. Stoelriemen vast, we bevinden ons in een gebied met hevige turbulentie. Wat een energie.” ★★★★
–26 jan 2018
Emilio Guzman met ‘Kom dan!’
Volkskrant: “we gaan er allemaal aan (..) Deze pessimistische openingsgedachte is het begin van een openhartige monoloog, waarin Guzman (36) zich afvraagt of hij wel of niet een kind op de wereld wil zetten. In Kom dan! komt Emilio Guzman (..) over als een man die zich het wereldleed te zeer persoonlijk aantrekt en daarmee onnodig zwaarmoedig in het leven staat. Dat leidt tot oprecht, maar door de lage dosis scherpe grappen en relativering ook nogal saai theater.” ★★
–26 jan 2018
NRC: “In Kom dan! weet Guzman, net als in vorige programma’s, maatschappijkritiek en persoonlijke twijfels op slimme wijze aan elkaar te verbinden. (..) Helaas is Guzmans voorstelling zo overladen met symboliek en betekenis dat deze eerder topzwaar dan aangenaam luchtig wordt. Er komt maar geen tempo in en veel van de grappen slaan dood.” ★★★
–24 jan 2018
Theo Nijland met ‘Desalniettemin’ in Dagblad van het Noorden: “Een gentleman in taal” ★★★★
–22 jan 2018 (blendle)
Blendle is een website waar tegen geringe bedragen artikels uit kranten en tijdschriften kunnen worden gekocht. Met regelmaat deelt de Zwartekat-redactie columns en artikels met en van cabaretiers en comedians.
–Zwartekat op Blendle